Apoteksgruppen

CRM-ansvarig.

Apoteksgruppen drivs av lokala apoteksägare som med hjälp av kunniga och engagerade medarbetare skapar inspirerande och framgångsrika apotek. De 189 apotek som ingår i Apoteksgruppen är unika, men delar ett gemensamt varumärke. Apoteken tar del av de stordriftsfördelar som finns inom en större apotekskedja, såsom ett centralt kvalitets- och hållbarhetsarbete, kundklubb, kampanjer, egna varumärken och IT-system.
Apoteksgruppen befinner sig i en försäljningsprocess där det Litauiska bolaget Euroapotecha har lagt ett bud. Affären beräknas godkännas hos konkurrensverket inom kort. Affären innebär att Apoteksgruppen står inför en stark och spännande tillväxtresa på den svenska marknaden.  Under 2018, när affären är godkänd, kommer bl a majoriteten av dagens franchiseapotek att gå över i egen regi. Under året planerar man dessutom att öppna ytterligare apotek på den svenska marknaden. Vi har även ett gemensamt kundlöfte: 
Apoteksgruppen - Din källa till hälsa.

Vi söker nu dig som vill vara med och bidra till att växa Apoteksgruppen på den svenska marknaden!

Som CRM-ansvarig kommer du att få kliva på en spännande och företagsgenomgripande förändrings- och tillväxtresa med möjlighet att påverka och sätta hur Apoteksgruppen ska jobba med kundlojalitet utifrån ett helhetsperspektiv. Du får ansvar för att både strategiskt och operativt driva utveckling, säkerställa resultat samt samordna det löpande arbetet med Apoteksgruppens kundklubb. Fokus kommer att ligga på kundklubben, men du kommer också att få ta ett helhetsgrepp kring allt som rör “post-purchase marketing”, dvs arbeta övergripande med lojalitet och kommunikation kopplat både till kundklubben och e-handeln.

En viktig del i rollen blir att utveckla och implementera ett mer datadrivet arbetssätt för att driva insiktsarbetet i syfte att utveckla processer, erbjudande och kommunikation. Som person bör du vara nyfiken lagd, följa trender och omvärldsbevakning och brinna för att utveckla den digitala kommunikationen. Du är van att kravställa både mot både externa byråer och mot IT-sidan. 

Som CRM-ansvarig ingår du i Marknadsavdelningen och rapporterar till Försäljningschef och tf Marknadschef.

Ansvar och arbetsuppgifter.

  • Årligen definiera kundklubbsplan med utgångspunkt i kampanj- och marknadsplan.
  • Ansvara för löpande kommunikation till medlemmarna i enlighet med kundklubbsplan samt utveckla kommunikationen till att också inbegripa icke-medlemmar (kopplat till e-handeln).
  • Kontinuerligt utveckla det totala kundklubbserbjudandet i syfte att erbjuda marknadens mest attraktiva kundklubb och säkerställa en kostnadseffektiv process från ett centralt perspektiv.
  • Definiera och implementera rekryteringstrategi i löpande verksamhet.
  • Kravställa teknisk plattform och driva projekt i samarbete med externa leverantörer och internt i organisationen.
  • Kontinuerligt analysera kampanj- och kunddata samt köpbeteende i syfte att förtydliga och förbättra kommunikationen.
  • Ansvara för samarbete, projektledning och förhandling med externa leverantörer.
  • Ansvarig för samarbeten som berör kundklubben.
  • Ansvara för framlagd kostnadsbudget.
  • Ansvar för att uppsatta mål och KPI:er uppnås.

Erfarenhet/kompetens.

  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom marknad/försäljning, gärna inom retail.
  • Erfarenhet av kundklubbsarbete, lojalitetsprogram och CRM.
  • God kunskap om tekniska plattformar.
  • God analytisk förmåga och marknadskännedom, gärna inom retail.
  • God erfarenhet av att jobba datadrivet.
  • Erfarenhet av att kravställa mot externa byråer och IT.
  • God kommunikationsförmåga, både i tal och skrift.

Personliga egenskaper.

Vi tror att du som person har god förståelse för de kommersiella aspekterna av verksamheten samt passion för att bygga och vidareutveckla. Du är nyfiken och driven och brinner för innovation och digital kommunikation. Du är analytisk lagd med hög förmåga till strategiskt tänkande och i ditt arbete är du strukturerad med god förmåga att organisera och skapa ordning. Du trivs med att ta ett stort eget ansvar. Rätt person för rollen är en god kommunikatör och uttrycker sig tydligt i tal och skrift.

För mer information vänligen kontakta Sofia Norén; sofia.noren@headagent.se +46 73 529 19 95 eller Karin Bergström; karin.bergstrom@headagent.se