UC

Produktansvarig Tambur

UC AB är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. I koncernen ingår även dotterbolagen UC Affärsfakta AB, UC Aktieadministration AB, UC Allabolag AB, UC Bostadsvärdering AB samt UC Marknadsinformation AB. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 300 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar brinner vi för att hjälpa våra kunder att fatta säkra affärsbeslut och utveckla lönsamma kundrelationer. Idag används UC:s tjänster av såväl stora som små företag inom många olika branscher och offentlig sektor samt av privatpersoner.

UC ökar sitt produktutbud via nya banknära tjänster. Först ut är tjänsten Tambur som syftar till att förenkla och snabba upp arbetet mellan mäklare och bankhandläggare vid bostadstillträden. Systemet är utformat som en tjänsteplattform där mäklare kan ansluta via ett gemensamt API och bankerna använder ett GUI som är specialbyggt för ändamålet. Under 2017 släpper UC version 1.0 och tanken är att plattformens funktioner skall öka vart eftersom.

Om rollen

Som produktägare är du ytterst ansvarig för produkten och dess vidareutveckling. Det innefattar beställning av projekt, beställning av förvaltning, projektdeltagande, kravhantering, planering av aktiviteter, dokumentation, uppföljning och rapportering samt hantering av:

  • Bankernas samt mäklarnas krav och önskemål på nuvarande och framtida visioner
  • God kontakt med mäklarsystemleverantörerna 
  • Externa underleverantörer som levererar teknikutveckling
  • Interna intressenter

Du planerar för produktens produktlivscykel och kommande releaser. Genom lönsamhetsuppföljning och kostnadskontroll styr du produktens prissättning, lönsamhet samt vidareutveckling. Tillsammans med bankerna och mäklarna driver du olika referensgrupper och inhämtar framtida krav.

Vem är du?

Personen vi söker har flerårig erfarenhet av produktägarskap och livscykelhantering. Du är kommunikativ och har erfarenhet av kravställning i IT-projekt med många intressenter. Mycket god samarbetsförmåga krävs då du agerar koordinator mellan kunderna, utvecklare och IT/Drift om vad, hur och när ändringar i förhållande till Tillträdesportalen ska göras. Du har affärsförståelse samt ett stort intresse för teknik.

  • 5+ års erfarenhet av produktägarskap
  • IT- och affärsförståelse
  • Akademisk examen inom företrädesvis ekonomi
  • Van projektledare med många intressenter iblandande
  • Analytisk förmåga då du behöver ta reda på vilka krav som finns för att skapa dig en helhetsbild kring lösningen samt dess omfattning
  • Strukturerad med god förmåga att koordinera och planera
  • Kunna sätta struktur och processer men också sköta en produkt i förvaltningsläge
  • Strategisk och operativ förmåga
  • Erfarenhet av att ha ägt budget

Personliga egenskaper

  • Serviceinriktad och tillmötesgående både mot kunder och kollegor 
  • Arbeta självständigt och i grupp 
  • God förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
  • Lönsamhetsfokuserad 
  • Kvalitetsmedveten
  • Stresstålig 
  • Noggrannhet och ordningssinne 
  • Initiativförmåga
  • Hålla presentationer internt och externt

Känner du igen dig i våra värdeord Värdeskapande, Ansvarsfulla och Passionerade? Vill du vara med på en tillväxt- och moderniseringsresa av ett väletablerat och starkt varumärke? I så fall är du kanske en av våra nya medarbetare!

För mer information, vänligen kontakta Linda Elvelin Österman på 073 508 35 86, linda.elvelin.osterman@headagent.se eller Jonas Berglin på 0739 46 86 44, jonas.berglin@headagent.se