Bonniers Bokklubbar

Campaign Manager

Bonnierförlagen är en del av Bonnier Books som ingår i koncernen Bonnier. Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Månpocket (70 %), Rebus, Reseförlaget och Wahlström & Widstrand. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Spänningszonen, Lyssnarklubben samt Månadens Bok. Idag sysselsätter Bonnierförlagen ca 230 personer och omsätter ca 1,2 miljarder.

Bonniers Bokklubbar är Sveriges största bokklubb med ca 300 000 medlemmar. Bokklubbarna genomför nu en utvecklingsresa mot att bli en ännu mer kundinsikts-, analysdriven och digital verksamhet. Med relanserad e-handel, nytt lojalitetsprogram och pågående digitalisering vill vi ta kundupplevelsen i bokklubbarna till nästa nivå och vi söker nu dig som kan vara en viktig kugge i det arbetet. I rollen utvecklar och driver du bokklubbarnas operativa utförande av CRM och riktad kommunikation, det vill säga hela kampanjhanteringsprocessen, med målsättningen att stärka varumärket och bygga mer långsiktiga och lönsamma kundrelationer. Funktionen hör till marknadsavdelningen, men du jobbar också nära försäljningsorganisationen.

För att lyckas i rollen som Campaign Manager hos oss är det viktigt att du drivs av att skapa förändring och vågar vara nytänkande. Du har stort affärs- och försäljningsfokus och utgår alltid från kundens upplevelse. Du behöver vara en pragmatisk och prestigelös person som tar stort ansvar och gärna driver egna projekt. Du tycker om att växla mellan strategisk och operativ nivå i arbetet. Du ingår i markandsteamet och rapporterar till Bokklubbarnas Marknads-och CRM chef.

ARBETSUPPGIFTER

  • Tillsammans med marknadschef formulera mål, sätta plan och budget för CRM-funktionens arbete samt löpande uppföljning av KPIer.
  • Utifrån marknads- och kampanjplanen planera och prioritera riktade erbjudanden i printade och digitala kanaler (e-post, web och sociala media)
  • Driva utvecklingen av bokklubbarnas lojalitetsprogram – strategi, mervärden för kunden, kommunikation, digitalisering, datainsamling, analys.
  • Optimera kommunikationen med medlemmarna med avseende på segmentering, kanalval, frekvens, tidpunkt etc., i syfte att vara så relevant som möjligt för kunden och driva försäljning på både kort och lång sikt.
  • Sätta strategi och plan för medlemserbjudanden.
  • Skapa och sprida kundinsikt till resten av organisationen.
  • Tillsammans med marknadschef kravställa behov av data, system och IT-lösningar för att kunna driva arbetet på ett kundorienterat och effektivt sätt.

RELEVANT ERFARENHET

  • Högskoleutbildning inom ekonomi, marknadsföring eller liknande.
  • Minst 3 års erfarenhet av CRM, gärna från verksamheter inriktade mot privatkonsumenter.
  • Erfarenhet av lojalitetsprogram/kundklubb och att skapa nya mervärden för kunden.
  • Arbetat med säljdriven kommunikation inom B2C.
  • Kunskap om nya möjligheter till datainsamling som ny teknologi medför (”big data”).
  • Erfarenhet från digital transformation och kommunikation (e-post och sociala media).

PERSONLIGA EGENSKAPER

  • Självgående och ansvarstagande.
  • Säljdriven och affärsmässigt kreativ.
  • ”Doer” – kunna omsätta analyser och planer i praktik.
  • Prestigelös och våga utmana gamla beteenden.

ÖVRIGT

  • Tjänsten är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt. 
  • Placering är i Bonnierförlagens anrika lokaler på Sveavägen i Stockholm.

För med information kontakta Jesper Svärding; jesper.svarding@headagent.se eller Julia Salming; julia.salming@headagent.se.