Tärnsjö Garveri

VD

Tärnsjö Garveri AB grundades 1873 och är ett av tre verksamma garverier i Sverige.
Företaget producerar läder på ett genuint hållbart sätt med den så kallade vegetabil garvningsmetoden. (D.v.s. med barkextrakt). Företaget har 45 anställda i Tärnsjö varav 15 av dessa producerar läderprodukter i företagets Atelier, dels som legotillverkning och dels till det egna varumärket.
Företaget har sedan 1988 enbart garvat vegetabilt och har en stark miljöprofil. De senaste 10 åren har företaget satsat på att bygga varumärket med svensk produktion av ett exklusivt material producerat på ett genuint sätt. För mer information se www.tarnsjogarveri.com

Företaget ska växa ytterligare och söker nu en ny VD med goda ledaregenskaper som ska bygga Tärnsjö Garveris varumärke ännu starkare och ta företaget till nästa nivå. Målet är att ställa om produktionen till att bara använda sig av ekologiska hudar från nötdjur, men även att bygga företagets egna produktlinje av små egenproducerade lädervaror. 

Om rollen

Som VD kommer du att vara en allround-spelare med ett övergripande ansvar där mycket handlar om att få alla i organisationen att arbeta mot samma mål. I rollen ligger ansvar för följande:

  • Ett övergripande ansvar för alla inköp.
  • Ytterst ekonomiskt ansvar.
  • Hitta nya säljkanaler och affärsmöjligheter.
  • Vara stöttande mot säljfunktionen.
  • Personalansvar.

Din erfarenhet

  • Högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi/försäljning/marknad.
  • Minst tio års arbetslivserfarenhet. Gärna inom hantverk, produktion.
  • Erfarenhet av varumärkesarbete.
  • God erfarenhet av försäljning.
  • Erfarenhet av arbete med konsumentinsikter, trender (analys).
  • Erfarenhet av resultat- och budgetansvar.
  • Erfarenhet av att leda och engagera ett team.

Din profil

Som person är du driven och uthållig. Vidare är du flexibel och duktig på att få med dig personer i din omgivning och trivs i en ledarroll. Att vara prestigelös är en viktig egenskap för att lyckas i rollen som VD på Tärnsjö Garveri.

Vi ser gärna att du har en god förståelse för ekonomi, försäljning och marknadsföring. Har du även en förståelse för varumärkesbyggande samt erfarenhet av produktion är detta extra meriterande.