Fazer Bakery Sweden

Head of KAM

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Företagets vision är att skapa glädje och välmående med meningsfulla matupplevelser. Läs gärna mer på http://www.fazer.se/brod/. 

Rollen som Head of KAM på Fazer Bakery Sweden är en nyckelroll inom Fazer och innebär bland annat ett helhetsansvar för några av företagets största och viktigaste kunder. Du är en del av ett framgångsrikt säljteam och rapporterar till försäljningsdirektören och utgår från Fazers huvudkontor i Stockholm.

Som Head of KAM är du ansvarig för att på ett övergripande plan rekrytera, leda och utveckla Fazers KAM-team samt säkerställa volymer, lönsamhet och marknadsandelar för hela produktportföljen. I rollen kommer du även vara en stark drivkraft för att utveckla och transformera (strategiskt och operativt) nyckelkundsamarbeten samt interna guidelines för Fazers Bakery Swedens viktigaste kunder. 

Ansvarsområden:

  • Rekrytera, leda och utveckla Fazers KAM-team enligt fastlagda riktlinjer.
  • Stötta KAM i sitt dagliga arbete och förhandlingar.
  • Övergripande volym- och lönsamhetsansvar. Säkerställa att Fazer totala volym och lönsamhet       utvecklas enligt uppsatta mål.
  • Ansvarig för den finansiella processen inom sälj, dvs långsiktig 4-årsplan, budgetprocess och månatlig estimering av helårsresultatet.
  • Ansvarig för att kundplaner finns som möjliggör att Fazer når uppsatta mål
  • Ansvarar för allokering av Fazer investeringar på den svenska marknaden samt säkerställa en god avkastning på investeringarna.
  • Övergripande ansvar för samtliga centralt ingångna avtal med svenska kunder.
  • Säkerställa listning och distribution av Fazers sortiment enligt lagd marknads- och kategoriplan.
  • Ansvarig för både kort- och långsiktig försäljningsprognos till Fazers produktionsplanering och därmed tillhandahålla god prognossäkerhet.
  • Tillsammans med KAM teamet, bygga en affärsmässig och långsiktig relation med kundens övergripande beslutsfattare (kategorigruppchef, färskvaruchef, inköpsdirektör etc.).
  • Ansvar för att marknadens attityd till Fazer utvecklas positivt. Eftersträva att Fazer är ledande leverantör inom kategorin.


Erfarenhet och kompetens

  • Gedigen KAM-erfarenhet (minst 5 år), med dokumenterat goda resultat.
  • Erfarenhet av säljledningsarbete
  • Mycket god kunskap om svensk handel samt ett etablerat nätverk
  • God förhandlingsvana
  • Strategisk förmåga
  • Starkt affärsmannaskap

Kompetensprofil 


Rätt kandidat gillar att arbeta i ett högt tempo med många parallella arbetsuppgifter. Erfarenhet och kunskap om DVH är en förutsättning och en god analytisk förmåga i kombination med strategisk kompetens är viktigt för att lyckas i rollen. Erfarenhet från Horeca är för detta sammanhang meriterande.

Vidare är du duktig på att omsätta analys till affärsmässiga och konkreta aktiviteter. Du har förmågan att arbeta affärsorienterat och har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla relationer med kunder, medarbetare och andra nyckelpersoner. Du är en duktig kommunikatör i tal och skrift och har mycket god erfarenhet av förhandling. Som person är du proaktiv och ligger alltid steget före. Du är positiv till förändring och driver gärna innovation och förändring. Du är nyfiken och orädd och gillar tempot i branschen! 


För rätt person är det här en fantastisk utmaning och möjlighet att komma in i ett sammanhang som vilar på stabil grund, men som har påbörjat en spännande resa med stor förändringsbenägenhet inom flera områden.