LRF Media AB

Analytiker

LRF Media är landsbygdens och det gröna näringslivets mediehus. Vi förstår kraften i jorden och potentialen i det gröna näringslivet. Vi skapar innehåll som engagerar och tjänster som gör nytta Vi är ett nav för innovation och nya affärsmöjligheter. Med våra starka varumärken ATL, Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk och Lantmannen sätter vi landsbygdens frågor på agendan. LRF Media är även marknadsföringspartner till rikslotteriet Landlotten.
LRF Media är ett helägt dotterbolag till LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB, och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Som Analytiker på LRF Media kommer du att vara nyckelpersonen i den analysresa vi genomgår. Du kommer proaktivt driva och leverera analyser till alla delar i företaget, vilket innebär att du kommer att axla en viktig roll då analysen ligger till grund för operativa och strategiska beslut. Med en av marknadens bästa analysverktyg kommer du att analysera och dra slutsatser av våra kunders behov, beteende och potential både i print och digitalt.

Rollen innebär att du aktivt kommer att bidra i LRF Medias utvecklingsresa där digitalisering, analys och nya affärer utifrån relevant innehåll är avgörande. Ett analysinitiativ har startats upp med målsättning att med hjälp av data, modern teknologi/algoritmer och färdigheter förstärka vår analys- och konkurrenskraft. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Arbeta med att utveckla vår analysmiljö och datalager baserat på den senaste teknologin
  • Stötta marknadsavdelningen med analyser och data till prenumerationskampanjer
  • Stötta redaktionerna med att i realtid analysera vår trafik och engagemanget i samtliga digitala kanaler för att utveckla det redaktionella innehållet
  • Ta fram data till redaktionerna för att göra redaktionellt innehåll och redaktionella tjänster
  • Kundsegmentering och analys av vår kunddatabas, målgrupp, e-handel samt webbtrafik. Stor del av analyserna sker adhoc
  • Du fungerar som rådgivare och analysexpert åt stora delar av organisationen. 

Du ingår i en avdelning med sex medarbetare och du rapporterar till CFO. Primära kontaktytor internt är avdelningarna för marknad, annons, redaktion och affärsutveckling.

 Din erfarenhet:

  • Högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, systemvetenskap eller liknande
  • Minst några års erfarenhet inom analys med liknande arbetsuppgifter
  • Praktisk erfarenhet av att arbetat med SAS-analys/dataverktyg är starkt meriterande men även av liknande analys- och datahanteringsverktyg 
  • Google Analytics samt andra digitala analysverktyg är starkt meriterande
  • Erfarenhet inom mediemarknaden är meriterande men inte ett krav.

 Personliga egenskaper:

Vi söker dig med hög kommersiell förståelse med ett starkt intresse för affärsmannaskap, analys och utveckling. För att trivas på LRF Media och för att vara framgångsrik i rollen som Analytiker tror vi vidare att du är självständig, prestigelös, proaktiv och flexibel. Du har en bred analytisk förmåga, ett utpräglat siffersinne samt en naturlig drivkraft att få saker gjorda. Vidare är social kompetens och god kommunikativ förmåga en förutsättning då tjänsten innebär många kontaktytor internt.

För mer information om tjänsten kontakta Josefin Johansson; josefin.johansson@headagent.se eller Ellinor Ohlin; ellinor.ohlin@headagent.se.