Enjoy Wine & Spirits AB

Global Marknadschef

Enjoy Wine & Spirits är en av de volymmässigt största vinimportörerna på den svenska marknaden och en av Systembolagets äldsta leverantörer av vin. Med mer än 30 års erfarenhet av vinhandel och flera välkända producenter i sin portfölj har företaget även egna varumärken såsom Tre Apor och Barrels and Drums. Förutom vin importerar de sprit och öl samt är representant för San Pellegrino i Sverige. Enjoy Wine & Spirits säljer sina egna varumärken internationellt. Prioriterade marknader är Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Holland och Kanada. Enjoy Wine & Spirits AB är en del av koncernen Gruppo Di Luca där bolagen Di Luca & Di Luca AB (med varumärket Zeta) och restaurangen Deli Di Luca AB ingår. Koncernen har idag ca 100 anställda och omsätter ca 1,4 miljarder. Läs gärna mer på www.enjoywine.se.

I denna strategiskt viktiga roll kommer du att driva och aktivera samtliga varumärken i produktportföljen samt leda bolagets marknadsavdelning. Du ansvarar för kund- och konsumentkommunikation, varumärke och positionering i så väl traditionella som digitala kanaler på samtliga marknader. Du kommer att leda ett motiverat och kompetent team om fyra personer som du genom en god strategisk överblick kombinerat med ett operativt fokus bidrar till lönsam tillväxt och utveckling av marknadsavdelningen.

I rollen arbetar du nära flertalet av företagets avdelningar däribland inköpsavdelningen med fokus att optimera produktportföljen. Som marknadschef är du en del av företagets ledningsgrupp och förväntas bidra till företagets utveckling som helhet. Du rapporterar till företagets VD.

Ansvarsområden

  • Ansvar för kommunikations-, varumärkes- och mediastrategier.
  • Ansvar att driva och utveckla företagets egna varumärken, såsom Tre Apor och Barrels and Drums samt utveckla nya varumärken.
  • Ansvar att kontinuerligt arbeta för ökad kännedom samt verka för att image och lojalitet stärks med fokus på värde och konsumentnytta.
  • Ansvar för företagets varumärkesplattform och positionering på samtliga marknader
  • Leda och utveckla närvaro i egna kanaler och digitala plattformar
  • Upphandla och kravställa mot externa byråer
  • Budgetansvar
  • Ansvar att leda och utveckla marknadsavdelningen.

Din erfarenhet

  •        Minst 3 års erfarenhet i rollen som marknadschef
  •        Akademisk examen
  •        Mycket god erfarenhet av varumärkesstrategi och produktpaketering
  •        Erfarenhet av konsumentmarknadsföring från FMCG
  •        Erfarenhet av coachande ledarskap och personalansvar
  •        Meriterande med erfarenhet av ledningsgruppsarbete

Vi ser gärna att du har ett coachande och tydligt ledarskap med fokus att utveckla medarbetarna.

Vidare tror vi att du:

  •        Är strukturerad och analytisk
  •        Har en stark och säker känsla för design ur ett affärsmässigt perspektiv
  •        Får saker att hända och tar ansvar för resultatet
  •        Du ser affärsmöjligheter och har fokus på verksamhetens tillväxt och lönsamhet
  •        Du är kreativ och presenterar gärna nya idéer och lösningar