Lernia AB

Kommunikationschef

Vi på Lernia arbetar med att matcha människors kompetens mot näringslivets behov. Vi finns på mer än 100 orter i landet och arbetar med såväl individer som företag och organisationer. Vårt nära samarbete med svenskt näringsliv och offentliga aktörer ger oss värdefulla insikter i vilken kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden, både i dag och i framtiden. Vi kan matcha bemanningskonsulter och deltagare i våra utbildningar mot företagens efterfrågan. På så sätt bidrar vi till att minska kompetensgapen i samhället och skapa en hållbar arbetsmarknad för alla. 
Vår vision är att vara främsta valet för alla som vill nå framgång genom rätt kompetens – för såväl individer som företag och organisationer.

I rollen som Kommunikationschef har du ett helhetsansvar för all extern kommunikation och PR för hela Lerniakoncernen. Fokus ligger på varumärkesbyggande kommunikation, med tyngd på corporate PA och PR. Vi söker dig som är god kommunikatör som är van att arbeta i ledande positioner inom kommunikation. Du har en erfarenhet från och kunskap från tjänsteföretag och har goda relationer med media, opinionsbildare och beslutsfattare. Tjänsten är placerad på Lernias huvudkontor i centrala Stockholm och du rapporterar till Marknadschef för koncernen samt ingår i marknadsledningsgrupp.

Arbetsuppgifter

  • Strategiskt och operativt kommunikationsarbete
  • Bygga upp en struktur och strategi för arbetet med PR, PA & kommunikation hos Lerniakoncernen och marknads- och kommunikationsfunktionerna
  • Driva och vara katalysator för ett PA-och PR-arbete med målet att Lernia och bolagets talespersoner blir ”top-of-mind” för media och andra intressenter i Lernias kärnfrågor
  • Ansvara för att säkra utveckling, implementering och utrullning av Lernias kommunikationsplattform i enlighet med strategin
  • Utveckla och ansvara för en effektiv, tillgänglig och hållbar pressfunktion samt hantera medierelationer, såväl proaktivt som reaktivt, för att stärka Lernias varumärkesposition
  • Ansvara för kriskommunikation.
  • Bidra till koncernen förmåga och attraktivitet att utveckla och etablera lönsamma och starka kundrelationer, samarbeten och partnerskap med företag, fackliga organisationer och branschorganisationer
  • Driva ett affärsnära kommunikationsarbete som utifrån Lerniakoncernens budskap och koncerngemensamma sälj-och marknadsplanen utvecklar Lernias erbjudande och kommunicerar det till rätt målgrupp i rätt tid i rätt kanal med rätt budskap.

 Kompetens och erfarenhet

  • Minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete, med fördel arbetat med kommunikation riktad till både B2B, B2C och B2P.
  • Erfarenhet från strategiskt varumärkesarbete.
  • Ingått i ledningsgrupp och haft ansvar för budget och kommunikationsstrategi
    – utarbetat och följt upp kommunikationsstrategier
    – ansvarat för upphandling av kommunikationsarbete
    – erfarenhet av sociala medier
    – projektledning
  • Gärna bakgrund från marknadskommunikation och/eller sociala medier.
  • Erfarenhet att verka som katalysator i kommunikationsfrågor och få andra medarbetare i organisationen att synas och ta plats såväl internt som externt.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, såväl svenska som engelska. Talar du även arabiska är det meriterande, men inget krav.
  • Akademisk utbildning inom marknadsföring, kommunikation eller liknande.

Personliga egenskaper

Som person tror vi att du har ett stort samhällsintresse, gärna med särskilt intresse för arbetsmarknad och social hållbarhet. Vidare är du utåtriktad, kommunikativ och lyhörd och har ett prestigelöst förhållningssätt. Vi tror att du är van att arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra delar i organisationen kring att driva extern kommunikations- och PR-arbete. Du skapar och utvecklar goda relationer, både internt som externt, och kan samverka med många olika yrkeskategorier.  Du är trygg i dig själv och förtroendeskapande i relationen med andra. Du är van att ta egna initiativ och att driva dessa framåt. Dessutom är du strukturerad och affärsorienterad och har förmåga att prioritera och arbeta under varierad arbetsbelastning.

För mer information om tjänsten vänligen kontakta Sara Markstedt; 073 – 508 70 56 sara.markstedt@headagent.se eller Cecilia Brinck; 073-619 85 15 cecilia.brinck@headagent.se.