Arla Foods Sweden

Brand Manager Yoghurt & Fil

At Arla, we do so much more than make some of the world’s favorite dairy products. We make healthy taste delicious, mornings worth getting up for and family dinners unforgettable. Arla, Bregott, KESO and Castello – brands like these make us a vital, natural part of modern life in over 100 countries around the world.

Vill du vara med och leda utvecklingen av Arlas marknadsledande yoghurt-, fil & kvargaffär som omsätter 1,7mdkr? Är du driven, affärsfokuserad och trivs med att arbeta i högt tempo med många kontaktytor? Har du dessutom några års erfarenhet av framgångsrikt Brand Management arbete – då kan vi lova en rolig och utmanande roll på Sveriges största FMCG företag. Tjänsten är placerad på Arlas svenska huvudkontor i Stockholm.

Övergripande ansvarsområde:

  • Ansvarar för strategiskt och taktiskt varumärkesarbete där du kommer att driva utveckling, planering och aktivering av kommersiella projekt och kommunikation.
  • Utvecklar varumärkesstrategier, KPI:er och planer baserat på konsument-, shopper- och kundinsikter.
  • Framtagning av mediestrategi och säkerställer optimal mediemix för målgruppen.
  • Ansvarar för briefer och arbetar fram design och identitet samt marknadskommunikation för alla delar i mediemixen tillsammans med externa partners och interna resurser för egna medier och PR.
  • Tillsammans med Product Manager och Customer Marketing Manager utvecklar du din varumärkesportfölj och säkrar att det finns en lönsam innovationspipeline, effektivt aktivitetsprogram och en optimal pris- & förpackningsstrategi.
  • Ansvarar för uppföljning av kommunikation och aktiviteter för att säkerställa bästa möjliga ROI av marknadsinvesteringarna inom din portfölj.
  • Deltar aktivt i kategoriarbetet och identifierar tillväxtområden som svarar mot morgondagens konsument-, shopper- och kundbehov.
  • Driver arbetet mot externa kontaktytor såsom reklam-, design- & mediabyråer samt funktioner internt inom innovation, sälj, prognos, kommunikation och interna medier.
     

Erfarenhet och kompetens:

  • Akademisk utbildning, gärna civilekonom eller motsvarande.
  • 4–6 års erfarenhet inom marknad och försäljning på FMCG-bolag, varav minst 3 år som Brand Manager.
  • Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt driva igenom kommersiella projekt och varumärkesarbete som leder till förbättrad försäljning.
  • Starkt affärs- och resultatfokus kopplat till varumärkes- och kategoriarbete.
  • Metodik och verktygslåda för framgångsrikt varumärkesarbete där lönsamhet, ROI och kategoriutveckling är i fokus.
  • Behärskar företagets koncernspråk – engelska i tal och skrift. 

Personliga egenskaper:

För denna roll är det viktigt att du är strategisk och analytisk men också bekväm med att arbeta operativt i ett högt tempo. Du är en lösnings- & resultatorienterad person som, för att lyckas i rollen och passa in i företagskulturen, behöver ha en kombination av social smidighet och pondus. Du är en naturlig ledare och duktig på att presentera ditt budskap kortfattat och koncist. Med övertygelse, kreativitet och passion kommer du att driva kategorin till en ny nivå.

 

För mer information kring tjänsten, vänligen kontakta Karin Bergström; karin.bergstrom@headagent.se eller Viktor Lundeberg; viktor.lundeberg@headagent.se