Fazer Bakery Sweden

Category Manager

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Företagets vision är att skapa glädje och välmående med meningsfulla matupplevelser. Läs gärna mer på http://www.fazer.se/brod/. 

Rollen som Category Manager är en viktig position inom Fazer Bageri Sverige och innebär bland annat att driva värdetillväxt och säkra lönsamhet utifrån ett sortimentsperspektiv inom alla försäljningskanaler (DVH, Out of Home samt e-handel). Du samarbetar främst med marknad, sälj och finans och är den person i organisationen som alltid kan ge senaste uppdatering avseende marknadsutveckling samt sortimentets lönsamhet. Du levererar analyser och faktaunderlag, identifierar affärsmöjligheter på både kort och lång sikt, uppdaterar vår sortimentsstrategi löpande samt stödjer varumärkesteamet med analys.  Du är en del av Fazers marknadsteam och rapporterar till Head of Category & Business Development med placering på Fazers huvudkontor i Stockholm.

Ansvarsområden:

  • Löpande analys av såväl marknadsutveckling som försäljning och lönsamhet i syfte att identifiera affärsmöjligheter på både kort och lång sikt samt stödja långsiktigt varumärkesarbete.
  • Utveckla och implementera kategoristrategier i syfte att driva värdetillväxt och optimera sortimentsmixen på lång sikt.
  • Leda kategorimöten för DVH, Out of Home och e-handel samt initiera projekt och åtgärder för att förbättra försäljning och lönsamhet.
  • Leda kategori- och sortimentsrelaterade projekt samt delta och bidra med kategorikompetens i andra projekt.
  • Som Category Manager har du en nyckelroll i organisationen att balansera fokus på storsäljande artiklar och strategiska produkter. Du överför kompetens om kund till varumärkesteamet samt överför kompetens om konsument till Key Account Managers.
  • Du upprättar kategoribudget samt följer upp kostnader.

Din roll innebär även att du stödjer olika funktioner inom organisationen med kategorikompetens. Du stödjer t ex säljteamet med pris och kampanjstrategier och deltar i centrala kundmöten. Du stödjer marknadsteamet i innovationsprojekt och optimering av portföljstrategier. Du stödjer finansteamet i budget, prognos och månadsuppföljningar. Du samarbetar med affärsområde Bageri för att implementera internationella kategoriprojekt.

Vi söker dig som:

  • Har akademisk examen eller motsvarande inom antingen marknadsföring eller ekonomi/ finans/ analys.
  • Har minst 5 års erfarenhet inom marknad och sälj eller analys inom snabbrörliga konsumentvaror från leverantörs- eller kundsidan.
  • Har minst 5 års erfarenhet av Nielsen/ GfK.
  • Har goda kunskaper inom vanliga IT-verktyg.
  • Talar och skriver svenska och engelska flytande.

Vi söker dig som är:

  • Analytisk och resultatinriktad med strategiskt tänkande.
  • Har god förståelse för lönsamhet och kalkylering.
  • Stark projektledare och starka ledaregenskaper
  • Stark i förmågan att samarbeta, kommunicera och påverka.

Detta erbjuder Fazer:

  • Ett spännande jobb med en av de största kategorierna på marknaden.
  • Ett spännande och utvecklande arbete med några av branschens starkaste varumärken.
  • En stimulerande och trevlig arbetsplats där du dagligen får samarbeta med riktigt skickliga kollegor.

För mer information, vänligen kontakta Carolyn Sander på 0734254550, carolyn.sander@headagent.se