Social Media & PR Business Analyst

AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på mer än 500 miljarder kronor har vi ett stort samhällsansvar och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden.

Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Och vi har alltid kundens bästa för ögonen. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans – och de har inget intresse av att själva ta del av vinsten. Därför går den oavkortat till våra kunder.

Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Och vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss.

Om rollen.

I rollen som Social Media & PR Business Analyst är du en del av Marknadsanalysavdelningen som består av ett team på sex personer. Vi drivs av en passion att förstå kunden, vår omvärld och intressenter. Vårt uppdrag är att vara en stark samarbetspartner till koncernens beslutsfattare genom att leverera verksamhetsnära objektiva analyser, kvalificerade beslutsunderlag och fördjupad insikt i syfte att göra AMF ännu bättre. 

Du kommer att jobba tvärfunktionellt i organisationen med varierade arbetsuppgifter med huvudansvar för analys av sociala medier och PR samt att koppla resultatet till företagets aktiviteter och/eller omvärldspåverkan. Arbetet innebär varierande analyser både på operativ och strategisk nivå med flera kontaktytor internt såväl som externt.

Arbetet kommer bedrivas i nära samarbete med beställare och övriga analysdiscipliner och det förekommer även arbetsuppgifter inom andra analysdiscipliner än inom huvudområdet.

Erfarenhet och kompetens.

  •        Eftergymnasial utbildning, exempelvis med inriktning mot analys, marknadsföring, PR eller sociala medier
  •        Minst 2-4 års arbetslivserfarenhet inom relevant område
  •        Erfarenhet av digital- , PR- och SoMe-analys inklusive tillhörande analysverktyg
  •        God presentationsteknik och förmåga att visualisera data på ett effektivt sätt
  •        Goda kunskaper inom Officepaketet i synnerhet Excel (inkluderat pivotfunktionalitet)
  •        Meriterande är kunskap inom kvalitativ såväl som kvantitativ undersökning samt erfarenhet av arbete med kundresa och agilt arbetssätt

Personliga egenskaper.

  •        Analytisk
  •        Noggrann och strukturerad
  •        Driven, social, framåt
  •        Förmåga att vara konsulterande
  •        Stark kommunikativ förmåga
  •        Prestigelös
  •        Engagerad
  •        Lagspelare
  •        Självgående och proaktiv
  •        Stabil och trygg i sin person

Vidare tror vi att du delar AMFs värderingar som hög etik, ömsesidiga principer (all vinst till kunderna) och sätter kundens intressen främst. Du motiveras av att arbeta med förtroendekapital och är lyhörd och kommunikativ i detegna teamet så som mot andra avdelningar. Du har en god förmåga att bygga och bibehålla relationer med företagets interna och externa intressenter.

AMF erbjuder.

På AMF blir du en del av ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi erbjuder dig en centralt belägen arbetsplats i en stimulerande miljö. Här får du vara med och forma AMF:s analysarbete framåt och chans att växa under eget ansvar. Du får sätta kunden i fokus, arbeta datadrivet och utmana AMF:s konkurrenter genom att alltid göra det lite bättre för kunden.

AMF är ett av de mest välkända varumärkena inom bank, pension och försäkring i Sverige. Som ledande pensionsaktör och en av de största ägarna på Stockholmsbörsen har vi ett stort samhällsansvar och eftersom all vinst går tillbaka till våra kunder kan vi jobba med kundnytta på riktigt.

 Du kommer snabbt få eget ansvar och blir en huvudperson inom ditt område, samtidigt är du en del av ett starkt team som stöttar varandra och driver arbetet framåt tillsammans. Med korta beslutsvägar, en prestigelös organisation och stort behov av datadrivna beslut blir det en stimulerande arbetssituation.

Vill du vara med på vårt viktiga uppdrag och utmana branschen samtidigt som du är med och tar AMFs analys- och insiktsarbete in i framtiden?

Hanna Rondahl
Researcher

hanna.rondahl@headagent.se
Anton Wennström
Search Consultant

+46 735 07 84 27
anton.wennstrom@headagent.se

Visa alla.

Tillbaka till samtliga pågående uppdrag.

Håll dig uppdaterad om nya och tillsatta tjänster.