Customer Insight Strategist

AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på mer än 500 miljarder kronor har vi ett stort samhällsansvar och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden.

Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Och vi har alltid kundens bästa för ögonen. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans – och de har inget intresse av att själva ta del av vinsten. Därför går den oavkortat till våra kunder.

Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Och vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss.

 

Om rollen.

I rollen som Customer Insight Strategist  blir du en ny del av Marknadsanalysavdelningen som består av ett team på sex personer. Vi drivs av en passion att förstå kunden, vår omvärld och intressenter. Vårt uppdrag är att vara en stark samarbetspartner till koncernens beslutsfattare genom att verksamhetsnära leverera objektiva analyser, kvalificerade beslutsunderlag och fördjupad insikt i syfte att göra AMF ännu bättre. 

I rollen agerar du som generalist med ett övergripande ansvar för att säkerhetsställa att vi på bästa sätt tar till vara på den guldgruva av information vi har, i syfte att ge ökad insikt och bättre kunna möta kundens behov både nu och framåt. Du ansvarar för ”helhetsbilden”, det vill säga, att väga ihop respektive analysdisciplins relevanta delar och därigenom skapa agerbara insikter för hela verksamheten. Du tänker även inifrån-och-ut genom att omvandla verksamhetens behov till faktiska analysuppdrag och säkerställer att relevant och verifierad data finns tillgänglig. Vidare, och minst lika viktigt, ansvarar du för att därefter visualisera samt presentera dessa resultat på ett målgruppsanpassat sätt för att bistå verksamheten att se nya möjligheter och fatta vägrundande beslut som bidrar till ökad kundkännedom.

För att passa i rollen  trivs du med att vara den nätverkande personen ute i verksamheten såväl som uppe på scenen, där du genom din slagkraftiga kommunikation har en unik förmåga att förmedla dina insikter och vinna dina åhörares förtroende. Ditt arbete kommer att vara omväxlande och bestå av allt ifrån mindre operativa uppdrag där du gräver djupare i en genomförd undersökning eller mer strategisk där du väver ihop flera olika kundinsiktskällor och skapar en syntes. Du agerar proaktivt och blickar ständigt framåt och räds inte att utmana befintliga tillvägagångssätt och metoder till förmån för våra kunders bästa.

Erfarenhet och kompetens.

  • Akademisk utbildning inom relevant område, exempelvis datavetenskap, medieteknik, ekonomi eller statistik
  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom kunddata, kundinsikt, analys samt trendspaning
  • Erfarenhet av att arbeta kundresebaserat på såväl strategisk som operativ nivå samt med agilt projektmetodik är meriterande
  • Kunskap inom kvalitativ och kvantitativ research  
  • Erfarenhet av att arbeta som kravställare mot IT-avdelning och rapportutveckling är starkt meriterande såväl som förståelse för BI/SQL
  • Mycket stark förmåga att visualisera samt presentera resultat
  • Stark kunskap inom Officepaketet och att skapa presentationer.

Personliga egenskaper.

Du är en person med mycket stark social kompetens som genuint tycker om att nätverka och hitta dina egna vägar, både internt och externt. Du tilltalas av att arbeta datadrivet, väga ihop ett och ett och därigenom se helheten i allt du gör – något som du på ett inspirerande sätt även övertygande förmedlar vidare till din omgivning. Du är stjärnan på storytelling, samtidigt som du på ett prestigelöst sätt samspelar väl med andra.  Vidare är du ansvarstagande, noggrann och leder dina projekt på ett mycket strukturerat sätt, där viljan att lära känna kunden och dennes behov  alltid gör sig påmind.

AMF erbjuder.

På AMF blir du en del av ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi erbjuder dig en centralt belägen arbetsplats i en stimulerande miljö. Här får du vara med och forma AMF:s analysarbete framåt och chans att växa under eget ansvar. Du får sätta kunden i fokus, arbeta datadrivet och utmana AMF:s konkurrenter genom att alltid göra det lite bättre för kunden.

AMF är ett av de mest välkända varumärkena inom bank, pension och försäkring i Sverige. Som ledande pensionsaktör och en av de största ägarna på Stockholmsbörsen har vi ett stort samhällsansvar och eftersom all vinst går tillbaka till våra kunder kan vi jobba med kundnytta på riktigt.

Du kommer snabbt få eget ansvar och blir en huvudperson inom ditt område, samtidigt är du en del av ett starkt team som stöttar varandra och driver arbetet framåt tillsammans. Med korta beslutsvägar, en prestigelös organisation och stort behov av datadrivna beslut blir det en stimulerande arbetssituation.

Vill du vara med på vårt viktiga uppdrag och utmana branschen samtidigt som du är med och tar AMFs analys- och insiktsarbete in i framtiden?

Ellinor Ohlin
Search Consultant & Talent Manager

+46 708 67 67 55
ellinor.ohlin@headagent.se

Visa alla.

Tillbaka till samtliga pågående uppdrag.

Håll dig uppdaterad om nya och tillsatta tjänster.