Telenor Sverige AB

UX Designer

Telenor Group connects its 170 million customers to what matters most. Connecting the world has been Telenor’s domain for more than 160 years and we currently operate across Scandinavia and Asia. We are committed to responsible business conduct and driven by the ambition of empowering societies. Telenor’s values ”Be Inspiring, Keep Promises, Be Respectful, Make it Easy” is the very foundation in what we do. We are looking for you who wants to be an inspiration to others, an individual that finds it important to deliver the best possible solution to the customer, shows great respect to his or her colleagues as well as finding new ways to simplify our customer’s business.

Vill du vara med och driva Telenors digitala förändringsresa?

Telenor gör en ambitiös satsning inom det digitala området och fokus de kommande åren ligger på att utveckla tjänster och innehåll som driver en kraftigt ökad försäljning och service digitalt, samtidigt som man underlättar och förbättrar sina kunders vardag. Avdelningen Digital Channels spelar en central roll i den digitala transformationen och ansvarar för att utveckla och driva försäljningen, kundservicen och kundupplevelsen i de digitala kanalerna. Digital Channels består av fem team som ansvarar för försäljning, self-service, innehåll, utveckling och UX för de digitala kanalerna, som idag primärt utgörs av webb och app. Här arbetar man i nära samarbete med kollegor inom bl.a. marknad, CRM, servicedesign, produkt, kundtjänst, sälj och IT. Telenor söker nu en UX-Designer för att driva utvecklingen av attraktiva digitala kundmöten. Kundmöten som ska möjliggöra en förflyttning av stora delar av Telenors försäljning av telefoni, bredband, TV och serviceärenden till digitala kanaler. 

Om rollen.

Som UX-Designer är ditt fokus att driva utvecklingen av Telenors digitala kanaler och skapa förutsättningar för att realisera den digitala transformation de står inför.

Att arbeta tvärfunktionellt, kundcentrerat och datadrivet för att på bästa sätt uppnå resultat är något du ser som en självklarhet.

Övergripande ansvarsområden.

  • Du skapar design baserad på kundinsikter, affärsmål och tekniska möjligheter. Ditt viktigaste verktyg är UX-designprocessen, hela vägen från research till test. Du jobbar iterativt och användartestar löpande för att säkerställa att din design skapar värde för våra kunder och banken.
  • Du kommer att arbeta i agila och tvärfunktionella team som ex består av en eller flera UX designers, produktägare, utvecklare och intressenter.
  • Planera och genomföra A/B-tester och användningstester för nya och befintliga lösningar.
  • Ta fram design och prototyper i relevanta verktyg.
  • Du känner dig bekväm med att argumentera för värdet av din design och kan motivera dina designbeslut för projektens olika intressenter.
  • Du kan Design Thinking. 

Erfarenhet och kunskap.

  • Akademisk utbildning inom interaktiv design, beteendevetenskap, människa/dator el liknande
  • Minst 3-års erfarenhet av arbete med kundcentrerat designarbete. Erfarenhet av att driva projekt från research, koncept, prototyp till test.
  • Ha arbetat med responsiva webbplatser och mobila appar i agil utveckling.
  • Vara van att arbeta med Sketch, Invision eller liknande designprogram.
  • Ett brinnande engagemang för att lösa komplexa utmaningar för att skapa värde för kunder.
  • En passion att forma kundupplevelser både strategiskt och som en ”do-er”.
  • Stor empati för våra kunder och förmåga att driva kundcentrerad design.
  • Tycka om att jobba i team och kunna kommunicera väl på både svenska och engelska.

Personlighet.

  • Du drivs av en genuin vilja att förenkla och förbättra kundupplevelse
  • Att höja blicken och jobba över flera kanaler för att skapa sömlösa tjänster med hög användbarhet känns helt naturligt för dig.
  • Självklart vill du arbeta kundcentrerat och agerar alltid utifrån kundens bästa.
  • Du gillar att samarbeta med andra och presenterar dina insikter och rekommendationer på ett pedagogiskt och respektfullt sätt
  • Du har ett stort digitalt intresse och håller dig uppdaterad om omvärld, trender och nya digitala möjligheter
  • Du drivs av utmaningar