If Skadeförsäkring AB

Marketing & CRM Manager

If är Nordens största sakförsäkringsbolag med en marknadsandel på drygt 20 procent. Analytisk CRM är ett av Ifs strategiska fokusområden. Med tillgång till data om 6,2 miljoner svenskar ansvarar CRM-organisationen för allt från att identifiera och bearbeta potentiella kunder till att säkerställa en positiv kundupplevelse under hela kundens livscykel. Stort fokus ligger på optimering av data och nyttjande av nya digitala lösningar och kanaler. Ett arbete som har resulterat i ett flertal utmärkelser, bland annat i Guldnyckeln och nu senast DMA International Echo Awards, med ett Guld i kategorin Kundlojalitet.

CRM (Customer Relationship Management) är ett av Ifs strategiska fokusområden. På nordisk nivå ansvarar CRM för att proaktivt driva och utveckla kundkommunikationen och säkerställa att kunder får rätt budskap, via rätt kanal och vid rätt tidpunkt. CRM Sverige ansvarar även för marknadsföringen av If Märkesförsäkringar (IMF), ett uppdrag som omfattar säljdrivande marknadsföring i både traditionella och digitala kanaler för bilbranschens 17 ledande bilvarumärken. Till den nordiska bilmärkesportföljen söker If nu en Marketing & CRM Manager. Teamet inom CRM består av en mix av engagerade och erfarna specialister, analytiker och marknadskommunikatörer som brinner för positiva kundupplevelser.

Bilbranschen befinner sig i stor förändring till följd av digitalisering och förändrade kundbeteenden. I rollen som Marketing & CRM Manager kommer du att vara med och driva den utvecklingen. Du kommer ansvara för marknadsföring och 1:1 kommunikation för några av de bilmärkesförsäkringar som If har avtal med inom bilbranschen, såsom ex BMW, Ford, Mini och Nissan bilförsäkring. Ditt fokus kommer ligga på bearbetning av både potentiella och existerande kunder i samtliga kanaler för att driva försäljning och bygga lojalitet. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med affärsansvariga för respektive bilmärke på If, samt i samarbete med generalagenter och återförsäljare. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Ta fram och säkerställa exekvering av marknads- & aktivitetsplan för ”dina” bilmärken
  • Säkerställa att budgeten utnyttjas på effektivast möjliga sätt och skapa en tydlig koppling mellan aktivitet och resultat
  • Taktiskt och operativt, ofta tillsammans med respektive märkes marknadsavdelning, stötta och genomföra kampanjer, lanseringar och andra skräddarsydda säljdrivande aktiviteter
  • Tillsammans med affärsansvariga hantera relationen med generalagenter och andra externa intressenter, inkl. nordisk koordinering i de fall affären/partner kräver detta
  • Kontinuerligt och proaktivt driva arbetet med att bearbeta både potentiella och existerande kunder i syfte att driva nyförsäljning och lojalitet
  • Utifrån växande krav från partners identifiera synergier mellan våra nordiska länder i vår CRM- och marknadskommunikation
  • Vara CRM/Marknads representant i interna forum avseende ”dina” bilmärken
  • Operativt driva arbetet med att ta fram ny kommunikation och marknadsföringsmaterial, inkl. säljdrivande material ute i bilhallarna
  • Säkerställa att all marknadsföring/kommunikation är i linje med guidelines och tonalitet för respektive bilmärke

Bakgrund och erfarenhet

  • Relevant utbildning, t.ex. ekonom med marknadsföring som inriktning eller yrkesutbildning inom marknadsföring
  • Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och/eller CRM
  • Erfarenhet från försäkringsbranschen är meriterande
  • Erfarenhet av och förståelse för affärsmodellen kring återförsäljare och General Agenter är meriterande

 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som brinner för marknadsföring och kommunikation i både traditionella och digitala kanaler. Du är en driven lagspelare som också tar ett stort eget ansvar. Du motiveras och drivs av att åstadkomma resultat och letar alltid efter nya sätt att bli bättre. Du är social och har lätt för att skapa relationer och bygga förtroende hos externa parter. Du trivs med att arbeta med både ”högt och lågt” där du ena dagen diskuterar marknadsstrategi och kanalval, och nästa säkerställer att alla kommunikationsenheter överensstämmer med övergripande riktlinjer och guidelines från biltillverkaren. Här krävs både noggrannhet och förmåga att prioritera.