Eckes-Granini

Brand Manager

The best of fruit for a healthy and enjoyable life – that's what the Eckes-Granini Group stands for. With strong brands, dedicated employees and sustainable profitability, the family-owned enterprise offers superior quality in the juice, fruit-beverage and smoothie segments with strong national and regional brands as Brämhult, God Morgon, Rynkeby, Marli, Pago, Sagolika, Jo and Granini. Eckes Granini brands are consumed in over 80 countries and are the largest manufacturer of juice and cordials in the Nordic region.

Vill du vara med och leda utvecklingen av God Morgon®? Är du driven, innovativ och trivs med att arbeta i högt tempo med många kontaktytor? Har du en passion för juice och dessutom några års erfarenhet av framgångsrikt Brand Management arbete – då kan vi lova en rolig och utmanande roll på Eckes Granini. Teamet du sitter i ansvarar nordiskt för God Morgon, du ansvarar för den svenska marknaden. Du rapporterar till Nordic Senior Brand Manager och tjänsten är placerad i trevliga lokaler centralt i Stockholm.

Övergripande ansvarsområden:

·      Ansvarar för strategiskt och taktiskt varumärkesarbete där du kommer att driva utveckling, planering och aktivering av kommersiella projekt och kommunikation.

·      Utvecklar varumärkesstrategier, KPI: er och planer baserat på konsument-, shopper- och kundinsikter.

·      Tillsammans med Senior Brand Manager ta fram mediestrategi och säkerställande av optimal mediemix för målgruppen.

·      Ta fram briefer och arbetar fram design och identitet samt marknadskommunikation för alla delar i mediemixen.

·      Tillsammans med teamet formulera mål, strategier och taktiska planer för varumärket God Morgon, och säkerställa att målen nås.

·      Tillsammans med Senior Brand Manager utvecklar ni en varumärkesportfölj och säkrar att det finns en lönsam innovationspipeline, effektivt aktivitetsprogram och en optimal pris- & förpackningsstrategi.

·      Ansvarar för uppföljning av kommunikation och aktiviteter för att säkerställa bästa möjliga ROI av marknadsinvesteringarna inom God Morgon.

·      Deltar aktivt i kategoriarbetet och identifierar tillväxtområden som svarar mot morgondagens konsument-, shopper- och kundbehov.

·      Driver arbetet mot externa kontaktytor såsom reklam-, design- PR & mediebyråer för att utveckla marknadskommunikation innefattande butikskampanjer.

·      Ansvara för Digital kommunikation och SOME planer.

·      Kommunicera planer och resultat internt ex sälj, prognos och interna medier.

·      Utveckla nya produkter genom att leda innovationsprojekt och upprätta lanseringsplaner tillväxtområden som svarar mot morgondagens konsument-, shopper- och kundbehov. 

Erfarenhet och kompetens:

·      Eftergymnasial utbildning, gärna civilekonom eller motsvarande.

·      Ca. 2–5 års erfarenhet inom Brand Management på FMCG-bolag.

·      Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt driva igenom kommersiella projekt och varumärkesarbete som leder till förbättrad försäljning.

·      Starkt affärs- och resultatfokus kopplat till varumärkes- och kategoriarbete.

·      Metodik och verktygslåda för framgångsrikt varumärkesarbete där lönsamhet, ROI och kategoriutveckling är i fokus.

·      Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med media- och reklambyråer. 

·      Arbetat med Innovation och produktutveckling samt projektledning.

·      Erfarenhet att arbeta med konsumentinsikter och data ex Nielsen och GFK. 

·      Behärskar företagets koncernspråk – engelska i tal och skrift. 

Personliga egenskaper:

För denna roll är det viktigt att du är entreprenöriell och drivande samtidigt som du är affärsmässig och trivs med att arbeta både strategiskt och operativt. Du har förmågan att både se detaljen och skapa överblicken. Du är en lösnings- & resultatorienterad person som, för att lyckas i rollen och passa in i företagskulturen, behöver ha en kombination av social smidighet och pondus. Som person är du en naturlig lagspelare och med övertygelse, kreativitet och passion kommer du att driva God Morgon till en ny nivå.