Media Markt Sweden

Specialist, Data Driven Marketing & Analysis

Hösten 2006 kom MediaMarkt till Sverige. Idag har vi 28 varuhus med e-handel och är en av Sveriges största aktörer på hemelektronikmarknaden. Vårt huvudkontor i Stockholm (Stocksund) är en servicefunktion till våra varuhus. Vad många skulle kalla entreprenörskap ser vi som vårt dagliga arbete: att alltid fokusera på kunden och att ständigt förbättra verksamheten i våra varuhus. På MediaMarkt ligger detta ansvar hos alla medarbetare, inte bara hos cheferna. Vår filosofi är att varje enskild medarbetare har betydelse för verksamheten och därför söker vi dig som tycker om att ta initiativ, vågar fatta beslut och är spontan. 

Vill du vara med och utveckla MediaMarkts data drivna marknadsföring, integrera datakällor, samt skapa mer segmenterade och personliga budskap till våra målgrupper? Brinner du för att förstå och optimera digitala kanaler och innehåll genom digital analys? Är du skicklig på Google Analytics 360 och trivs i snabbt tempo och arbetskultur? Gillar du hemelektronik och att alltid ligga i framkant i digitala kanaler och lösningar?

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I en ny roll som Specialist, Data Driven Marketing and Analysis hos MediaMarkt ansvarar du operativt för all vår programmatiska marknadsföring (Google Adwords, display annonser, retargeting samt online video). Du har en daglig dialog med vår mediebyrå samt interna stakeholders. Du ser till att MediaMarkt får ut så mycket som möjligt av de investeringar som görs i Google Adwords och programmatiska annonser.

Tillsammans med vår data drivna marknadsföringsavdelning i Tyskland, våra lokala digital- samt mediebyrå implementerar och utvecklar du vår data drivna marknadsföring, framförallt i våra display och SEM kanaler.

Du är en del av vårt digitala marknadsföringsteam och rapporterar till Digital Marketing Manager.

 

Din profil

  • 3-5 års erfarenhet inom digital marknadsföring.
  • Förmåga att analysera vilka marknadsföringsinsatser som genererar högst ROI och förbättrar resultat med hjälp av mer data, från fler kanaler.
  • Tillsammans med Digital Marketing Manager och andra interna stakeholders sätta upp olika KPI’er och ansvar för löpande uppföljning samt rapportering.
  • Förståelse för att hitta det viktigaste från våra rapporter och implementera det i praktiken till nästa kampanj, både i våra SEM och display kampanjer.
  • Förmåga att göra datadrivna analyser och ta slutsatser baserat på dessa.
  • Förståelse för och lång affärserfarenhet i att jobba med större Google Adwords konton (SEM).
  • Längre erfarenhet från att jobba med Double Click samt ett content management system (CMS).
  • Erfarenhet att jobba med en egen DMP är meriterande.
  • Flytande på svenska och engelska, både tal och skrift. Tyska är meriterande.

 

Du är

  • Självständig.
  • Tar tag i saker och driver projekt vidare.
  • Kan hantera många olika kampanjer och uppgifter samtidigt.
  • Förmåga att göra en analys, ta fram rekommendationer och lärdomar och direkt implementera detta i löpande kampanjer och dagligt arbete.
  • Inspirerande och tydlig beställare mot interna och externa partners så som digital- och mediebyråer.