If Skadeförsäkring AB

CRM Specialist

If är Nordens största sakförsäkringsbolag med en marknadsandel på drygt 20 procent. Analytisk CRM är ett av Ifs strategiska fokusområden. Med tillgång till data om 6,2 miljoner svenskar ansvarar CRM-organisationen för allt från att identifiera och bearbeta potentiella kunder till att säkerställa en positiv kundupplevelse under hela kundens livscykel. Stort fokus ligger på optimering av data och nyttjande av nya digitala lösningar och kanaler. Ett arbete som har resulterat i ett flertal utmärkelser, bland annat i Guldnyckeln och nu senast DMA International Echo Awards, med ett Guld i kategorin Kundlojalitet.

Har du erfarenhet av Marketing Automation och digital utveckling av CRM? Vill du vara med och lyfta CRM och den digitala kundresan för våra försäkringskunder? If är Nordens största sakförsäkringsbolag med en marknadsandel på drygt 20 procent. Analytisk CRM är ett av If:s strategiska fokusområden. Med tillgång till data om 5,8 miljoner svenskar ansvarar CRM-organisationen för allt från att identifiera och bearbeta potentiella kunder till att säkerställa en positiv kundupplevelse under hela kundens livscykel. Vi strävar efter att skapa positiva kundupplevelser och effektiva kommunikationsprocesser genom användandet av data och digitala möjligheter. Stort fokus ligger på optimering av data och nyttjande av nya digitala lösningar och kanaler. Ett arbete som har resulterat i flertal utmärkelser, bland annat Guldnyckeln och DMA International Echo Awards med ett Guld i kategorin Kundlojalitet. Vi vill ligga i framkant när det gäller att utveckla kunddata till personaliserade och värdeskapande interaktioner med våra kunder. Nu behöver vi stärka vårt svenska CRM-team med en CRM-specialist med fokus på målgruppsurval, analys, uppföljning och implementering av kundresor och kampanjer.

Rollen.

I rollen som CRM-specialist arbetar du i nära samarbete med CRM Marketing Manager och avdelningen för Strategic Partners med några av If:s största kunder. I ditt arbete ansvarar du för att med hjälp av data och insikter säkerställa att kundresan blir så enkel och bra som möjligt. Du arbetar också med att skapa kampanjer. Du ska kunna driva ditt eget arbete och projektleda där det behövs. Tillsammans med relevanta stakeholders följer du upp, förfinar och utvärderar resultatet av genomförda implementeringar. Du arbetar i gränslandet mellan affär och teknik och har ett stort intresse för båda delarna.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Teknisk implementering, planering och utveckling av CRM-aktiviteter, t.ex. kampanjer och kundresor. Arbetet görs i Teradata (Cim).
  • Med hjälp av analys skapa relevanta målgruppsurval samt följa upp genomförda kampanjer.
  • Säkerställa att all kundkommunikation i olika system är enhetlig och logisk.
  • Genom kravställning se till att rätt kunddata finns tillgänglig.
  • Implementering av mätpunkter, genomförande av A/B-testning och uppföljning av satta KPI:er.

Som CRM-specialist kommer du att rapportera till Teamledare CRM Sweden och vara placerad på Ifs huvudkontor i Bergshamra.

Din profil.

Du har god analytisk förmåga med ett intresse för både teknik och affär. Du trivs med att leda projekt och agera spindeln i nätet. Du är en teamplayer, men kan driva och arbeta självständigt mot uppsatta mål. Du har god kommunikativ förmåga och kan göra komplexa flöden begripliga på olika nivåer inom företaget. Du förstår vikten av förankring.

Vi tror att du har följande bakgrund.

  • Eftergymnasial utbildning inom IT, teknik eller motsvarande dokumenterade kunskaper
  • Minst 2 års erfarenhet från arbete med CRM och/eller Marketing Automation.
  • Gärna erfarenhet av arbete med t.ex. utveckling och implementering av kundresor och kampanjer.
  • Förståelse för databaser och datamodellering. Du kan läsa och förstå SQL. Kan du också programmera är det ett plus.
  • Erfarenhet av arbete med analys och segmentering.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både tal och skrift.

För mer information om tjänsten vänligen kontakta Sofia Norén sofia.noren@headagent.se eller Clara Scherman clara.scherman@headagent.se