Svenska Spel AB

Marknadsstrateg

Att jobba på Svenska Spel rymmer många upplevelser. Vi är svenska folkets spelbolag som förebygger spelproblem, som sponsrar idrottsrörelsen på alla nivåer och låter vinsten gå tillbaka till samhället. Hos oss kan du känna pulsen, våga drömma stort och stolt erbjuda spel som är till glädje för alla. Vi är omtänksamma kollegor som tar fram det bästa hos varandra, vi har ledare som utmanar och stöttar, vi investerar i dig, din hälsa och kompetens. Du kommer spela en viktig roll när vi skriver nästa kapitel i Svenska Spels historia. Nu satsar vi framåt för en ännu större upplevelse – för våra kunder, för samhället, för dig.

Brinner du för varumärken, marknadsföring, kommunikation och försäljning i digitala kanaler?

Tur är ett affärsområde inom AB Svenska Spel och har 126 medarbetare. Inom affärsområdet erbjuder vi spel och tjänster inom turspel som vi sedan säljer online och hos butiker/ombud runt om i Sverige. Vi ansvarar för att utveckla några av Sveriges starkaste och mest omtyckta spel och varumärken Triss, Lotto, Keno, Eurojackpot och Vikinglotto. Alla vi som jobbar inom Tur känner att vi har ett viktigt syfte att fylla på den Svenska Spelmarknaden. Vi erbjuder spännande och engagerande spelupplevelser samtidig som vi är normgivande inom spelansvar. Inför kommande omreglering av spelmarknaden förstärker vi nu vår organisation Marknad och Försäljning och söker en marknadsstrateg.

På enheten för Marknad och Försäljning arbetar vi i en modern struktur där olika enheter arbetar integrerat för att tillsammans skapa en attraktiv spelupplevelse där kreativ varumärkeskommunikation och meningsfulla kundupplevelser samverkar med datadriven och försäljningsdrivande kommunikation.

Marknadsstrategen har i ledningsgruppen ett särskilt ansvar för de övergripande strategierna för varumärkena och marknadsföringen samt den långsiktiga planeringen vad gäller kommunikations och försäljningsfrågor i syfte att stärka våra produktvarumärken, utveckla kundbasen, driva tillväxt i digitala kanaler och verka för en långsiktig och hållbar affär. I rollen är det viktigt att hitta den optimala balansen mellan varumärkeskommunikation och den kommunikation som har fokus på att utveckla kundbasen. Det tvärfunktionella arbetet mellan Produkt, Design och Analys samt Marknadsföring och Försäljning är centralt inom Tur och i rollen som marknadsstrateg förväntas du ta initiativ till, koordinera och underlätta samarbetet internt i frågor där varumärke, kommunikation, kundupplevelse och produkt möter varandra.

Rollen som marknadsstrateg ingår i ledningsgruppen för Marknad och Försäljning och rapporterar till chefen för denna enhet.

Arbetsuppgifter

  • Medverka i ledningsarbetet för Marknad och Försäljning för att utveckla verksamheten samt därmed uppnå övergripande affärsmål
  • Förvalta och utveckla produktvarumärkesportföljen inklusive varumärkesplattformar och varumärkesarkitektur
  • I samråd med Analysavdelningen förvalta och utveckla kundsegmentering och övergripande kundbasutvecklingsstrategier
  • I samråd med marknads- och försäljningschef ta fram marknadsföringsstrategi inklusive strategi för försäljning i digitala kanaler för hela affärsområdet Tur
  • I samråd med marknads- och försäljningschef ta fram marknadsplan och marknadsföringsbudget inklusive försäljning i digitala kanaler för hela affärsområdet Tur
  • Koordinera arbetet med att ta fram kommunikationsstrategier och kommunikationsplaner för olika delområden
  • Säkerställa att alla olika kommunikationsstrategier, kommunikationsplaner och kundbasutvecklingsplaner ligger i linje med den övergripande marknadsföringsstrategin och affärsmål
  • Att utveckla och föreslå ändringar i olika typer av arbetsprocesser 

Personliga egenskaper

För att lyckas och trivas i rollen som marknadsstrateg är du resultatinriktad, analytisk, kreativ, kommunikativ och en lagspelare. Du har mycket god erfarenhet av strategiskt arbete med varumärken, marknadsföring och kommunikation. Det är meriterande om du har erfarenhet av spelbranschen men inget krav.

Erfarenhet

  • Akademisk examen från universitet/högskola med inriktning marknadsföring/kommunikation
  • Erfarenhet av varumärkesutveckling och brand management
  • Erfarenhet av att arbeta med kundsegmentering och kundbasutveckling
  • Erfarenhet av att arbeta med, ansvara för och optimera större marknadsföringsbudgetar
  • Erfarenhet av integrerad kommunikation i alla olika typer av kanaler och discipliner
  • Erfarenhet av att arbeta med byråer inom områdena reklam, PR, design och media
  • Erfarenhet av försäljning i digitala kanaler
  • Minst 5 års erfarenhet av marknadsföring och försäljning
  • Skriver och talar flytande engelska och svenska