Media Markt Sweden

Digital Marketing Manager

Hösten 2006 kom MediaMarkt till Sverige. Idag har vi 28 varuhus med e-handel och är en av Sveriges största aktörer på hemelektronikmarknaden. Vårt huvudkontor i Stockholm (Stocksund) är en servicefunktion till våra varuhus. Vad många skulle kalla entreprenörskap ser vi som vårt dagliga arbete: att alltid fokusera på kunden och att ständigt förbättra verksamheten i våra varuhus. På MediaMarkt ligger detta ansvar hos alla medarbetare, inte bara hos cheferna. Vår filosofi är att varje enskild medarbetare har betydelse för verksamheten och därför söker vi dig som tycker om att ta initiativ, vågar fatta beslut och är spontan. 

MediaMarkt söker affärsdriven Digital Marketing Manager med passion för kommunikation och hemelektronik. MediaMarkt ligger i absolut framkant i Europa vad gäller implementering av nya digitala marknadsföringsmöjligheter. Som Digital Marketing Manager på MediaMarkt Sverige är du ansvarig för all digital marknadsföring. Fokus är att genom stark kommunikation bygga MediaMarkts varumärke i de digitala kanalerna, driva besökare till www.mediamarkt.se och våra varuhus och därmed driva försäljning av våra produkter och tjänster.

Hos oss får du en spännande, bred och varierad roll där du arbetar både strategiskt och operativt. Du rapporterar direkt till företagets Marketing Director och ingår i marknadsavdelningens ledningsgrupp. Du jobbar nära marknadsavdelningens övriga team (traditionell marknadsföring, webb, kundklubb och PR) samt nära avdelningarna e-handel, inköp och sälj.

Huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • Utveckla och implementera övergripande strategi för vår digitala marknadsföring (SEM, Data driven marketing, Programmatic, Display, Social media, Online TV).
  • Hålla dig uppdaterad om nya digitala marknadsföringsmöjligheter och säkerställa att företaget ligger i absolut framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring och att vi inom gruppen är ett av de snabbaste länderna med att implementera alla nya digitala möjligheter.
  • Utveckla och implementera marknadskommunikation för våra målgrupper på den svenska marknaden. Uppdraget omfattar både strategisk varumärkeskommunikation och taktisk sälj- och besöksdrivande kommunikation.
  • Projektleda och skapa nytänkande digitala marknadskampanjer (inkl. det kreativa och budget/affärsmässiga) som ska kommuniceras på den svenska marknaden.
  • Ansvara för medieplanering inom våra digitala kanaler.
  • Agera kravställare mot mediebyrå, digitalbyrå, reklambyrå, vår inhousebyrå i Tyskland och andra samarbetspartners.
  • Leda ett team som arbetar med våra digitala kanaler (Data driven marketing specialist och Social media specialist)
  • Ansvara för att sätta upp och utvärdera relevanta KPIer av marknadsaktiviteter.
  • Hålla dig uppdaterad om nya digitala marknadsföringsmöjligheter och säkerställa att företaget ligger i framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring.

Önskad kompetens.

Vi söker dig som har minst 5 års erfarenhet inom digital kommunikation och marknadsföring företrädesvis från detaljhandel och/eller hemelektronik. Digitala medier är en naturlig del av ditt liv och intresse för hemelektronik är mycket meriterande samt;

  • Gillar att arbeta på en strategisk nivå och samtidigt kunna ta tag i det operativa arbetet.
  • Erfarenhet av kravställning mot externa konsulter och byråer.
  • Van att utvärdera lönsamhet i kampanjerna, dra slutsatser baserade på resultat och därefter optimera aktiviteterna.
  • Erfarenhet från marknadsföring och budskapsformulering i både digitala och traditionella media är värdefullt.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
  • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande.

Personliga egenskaper.

  • Kreativ, kundorienterad och affärsdriven med förståelse för vad som driver försäljning och lönsamhet i såväl varuhus, e-handel som i leverantörsledet.
  • Utåtriktad och kommunikativ med förmåga att skapa delaktighet och engagemang.
  • Du trivs i ett dynamiskt och snabbrörlig företagskultur där du förväntas bidra, utveckla, genomföra.
  • Kommersiellt tänk och kunnig om konsumentbehov och beteenden.
  • Strategisk och analytisk – förmåga att se helheten i många olika, komplexa frågor samt kan ta fram aktiviteter utifrån uppföljning.
  • God projektledare med ett strukturerat arbetssätt – van vid att initiera, driva och slutföra projekt. 
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning efter 6 månaders provanställning.