Telenor Sverige AB

Key Account Manager

Telenor Group connects its 170 million customers to what matters most. Connecting the world has been Telenor’s domain for more than 160 years and we currently operate across Scandinavia and Asia. We are committed to responsible business conduct and driven by the ambition of empowering societies. Telenor’s values ”Be Inspiring, Keep Promises, Be Respectful, Make it Easy” is the very foundation in what we do. We are looking for you who wants to be an inspiration to others, an individual that finds it important to deliver the best possible solution to the customer, shows great respect to his or her colleagues as well as finding new ways to simplify our customer’s business.

Tillsammans med Telenor letar vi nu efter en Key Account Manager som är intresserad av att vara en del av branschens bästa försäljningsteam där du kommer ansvara för att driva försäljningen från ax till limpa av hela Telenors Businessportfölj inom kommunikation, digitalisering, IoT och IT mot Sveriges 100 största bolag.

KAM-teamet består idag av 16 Key Account Managers som jobbar med kundportföljer på 1-10 bolag mot storkundssegmentet. Gruppen arbetar i centrum av Telenors verksamhet, vilket innebär mycket attention och stöd ifrån övriga verksamheten, men samtidigt ett stort ansvar. Tjänsten utgår från Telenors nya kontor i Råsunda och kommer rapportera till Manager Key Account.

Övergripande ansvarsområde

  • Driva försäljningen från ax till limpa av hela Telenors Businessportfölj inom kommunikation, digitalisering, IoT och IT, mot Sveriges 100 största bolag.
  • Projektleda specialister och stödfunktioner, inom affärsområdet Business, mot kundens hela organisation i syfte av att finna lösningar på allt ifrån stora strategiska utmaningar i kundens kärnverksamhet till standardleveranser i den operativa verksamheten.
  • Ansvara för att utveckla din befintliga kundportfölj, men också arbeta proaktivt med KAM-teamet i att utvärdera och initiera nya samarbeten med potentiella storkunder.

Erfarenhet och kompetens

  • 5+ år av relevant komplex lösningsförsäljning
  • 3+ år av storkundsförsäljning, med starkt track record
  • God förståelse för liknande tekniska produkter och tjänster
  • Bevisad erfarenhet av att informellt projektleda arbetsteam i komplexa säljprocesser
  • Meriterande med erfarenhet från Telekom eller IT, men ej ett måste
  • Meriterande med eftergymnasial utbildning, men ej ett måste

Personliga egenskaper

  • Kreativ, nytänkande och utmanande i säljprocess mot kund
  • Ett adaptivt och dynamiskt mindset i arbetet
  • Stark teknisk förståelse för att kunna förstå och möta kundens behov
  • Stark förmåga att se/skapa affärsmöjligheter genom behovsanalys
  • Stark förmåga av projektledning och informellt ledarskap
  • Stark förmåga av stakeholder management