Svensk Mjölk

CMO / Brand Strategist

Svensk Mjölk äger de tre ostvarumärkena Präst®, Herrgård® och Grevé®. För att säkerställa varumärkenas värde på marknaden och utvecklingen av produkterna under varumärkena, söker vi nu efter en affärsorienterad CMO / Brand Strategist som är intresserad av att äga och driva i portföljen i syfte att skapa tillväxt och styrka i varumärkena. Detta innebär att utveckla varumärkesstrategier samt leda och exekvera starka affärsplaner som förstärker varumärkenas positioner på marknaden. 

Präst®, Herrgård® och Grevé® är registrerade varumärken som ägs och licensieras ut av Svensk Mjölk AB som i sin tur ägs av Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Skånemejerier ek. för. Licenser för att producera svensk hårdost under dessa tre varumärken har samtliga fyra mejerier som även producerar till dagligvaruhandelsbolag samt ostgrossister.

Bolaget har i dagsläget inga fast anställda utan köper in nödvändiga tjänster genom externa konsulter i form av ledning, marknadsföring och ekonomi. I tjänsten som CMO / Brand Strategist  finns även goda möjligheter att framöver ta en aktiv ledningsfunktion. Bolaget ser gärna att arbetet utgår från Stockholm men är öppet för att förlägga tjänsten till annan ort.

Övergripande ansvarsområde:

  • Utveckla och implementera övergripande strategi för verksamheten i samråd med styrgrupp med representanter från ägarna.
  • Med stort fokus utveckla och förstärka varumärkena och därigenom skapa positiva resultat.
  • Representera bolaget i externa sammanhang och ständigt söka möjligheter att förmedla varumärkenas unika plats på marknaden.
  • Varumärkesskydd i form av att säkerställa att all kommunikation relaterat till varumärkena exekveras i linje med varumärkesmanual samt omvärldsbevakning av varumärkesintrång.
  • Avtalsuppföljningar med licenstagare (mejerier, dagligvaruhandel och ostgrossister).

Erfarenhet och kompetens

  • Relevant akademisk utbildning.
  • 5-10 års framgångsrik erfarenhet och gärna från ledande befattningar.
  • Solid och framgångsrik erfarenhet av marknadsföring och varumärkesbyg­gande.
  • Framgångsrik erfarenhet av strategiarbete och upprättande av affärsplan.
  • Solid erfarenhet från att jobba med livsmedelsrelaterade produkter på konsumentmarknaden är meriterande, och då gärna animaliska produkter.
  • Starkt nätverk från leverantörer och handelsaktörer på marknaden.
  • Kunskap om licensering av varumärken och uppföljning av varumärkesstandarder är meriterande.
  • Kunskap om de finansiella grunderna i att driva ett bolag är meriterande men inte ett krav.

Personliga egenskaper

  • Kreativ, driven och hands-on individ med starka ledaregenskaper.
  • Duktig kommunikatör, internt som externt, med en styrka för nätverksbyggande arbete.
  • Strukturerad och organiserad person med en trygg och stabil karaktär.
  • God analytisk kapacitet kopplat till att kommersiellt utveckla affären.