LRF Media är landsbygdens och det gröna näringslivets mediehus. Vi förstår kraften i jorden och potentialen i det gröna näringslivet. Vi skapar innehåll som engagerar och tjänster som gör nytta Vi är ett nav för innovation och nya affärsmöjligheter. Med våra starka varumärken ATL, Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk och Lantmannen sätter vi landsbygdens frågor på agendan. LRF Media är även marknadsföringspartner till rikslotteriet Landlotten.
LRF Media är ett helägt dotterbolag till LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB, och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Analytiker

Som Analytiker på LRF Media kommer du att vara nyckelpersonen i den analysresa vi genomgår. Du kommer proaktivt driva och leverera analyser till alla delar i företaget, vilket innebär att du kommer att axla en viktig roll då analysen ligger till grund för operativa och strategiska beslut. Med vassa analysverktyg kommer du att analysera och dra slutsatser av våra kunders behov, beteende och potential både i print och digitalt.

Rollen innebär att du aktivt kommer att bidra i LRF Medias utvecklingsresa där digitalisering, analys och nya affärer utifrån relevant innehåll är avgörande. Då företaget är inne i en spännande resa med att hitta nya produkter och tjänster finns det goda möjligheter att utvecklas inom rollen och deltaga i spännande affärsutvecklingsprojekt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Arbeta med att utveckla vår analysmiljö och datalager
  • Stötta marknadsavdelningen med att selektera data till prenumerationskampanjer.
  • Ta fram data till redaktionerna för att göra redaktionellt innehåll och redaktionella tjänster
  • Stötta produktägarna genom att göra research och ingå i tvärfunktionella team.
  • Huvudansvar för förvaltning av Google Analytics och våra konton.
  • Kundsegmentering och analys av vår kunddatabas, målgrupp, e-handel samt webbtrafik. Stor del av analyserna sker adhoc.
  • Du fungerar som rådgivare och analysexpert åt stora delar av organisationen. 

Du ingår i en avdelning med 13 medarbetare och du rapporterar till Chief Sales & Marketing Officer. Primära kontaktytor internt är Marknadsavdelningen, Redaktion och Produktägarna.

Din erfarenhet:

  • Högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, systemvetenskap eller liknande.
  • Minst 3-års erfarenhet inom analys med liknande arbetsuppgifter.
  • Erfarenhet av att arbetat med SAS analys/dataverktyg och Google Analytics eller liknande verktyg är ett krav.
  • Andra digitala analysverktyg eller erfarenhet av programmering är starkt meriterande.
  • Erfarenhet inom mediemarknaden är meriterande men inte ett krav.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig med hög kommersiell förståelse med ett starkt intresse för affärsmannaskap, analys och utveckling. För att trivas på LRF Media och för att vara framgångsrik i rollen som Analytiker tror vi att du är självständig, prestigelös, proaktiv och flexibel. Du har en bred analytisk förmåga, ett utpräglat siffersinne samt en naturlig drivkraft att få saker gjorda. Vidare är social kompetens och god kommunikativ förmåga en förutsättning då tjänsten innebär många kontaktytor internt.

Josefin Johansson
Search Consultant / Talent Manager

+46 706 01 25 86
josefin.johansson@headagent.se
Julia Salming
Junior Search Consultant

+46 763 46 88 31
julia.salming@headagent.se

Visa alla.

Tillbaka till samtliga pågående uppdrag.

Håll dig uppdaterad om nya och tillsatta tjänster.