Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet.Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000.Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.Vi skapar smakupplevelser

Sales Manager

Rollen som Sales Manager på Fazer Bageri Sverige är en nyckelroll inom Fazer och innebär bland annat ett helhetsansvar för bolagets säljkår på cirka 450 anställda mot dagligvaruhandeln (DVH). Du kommer att vara en del av ett erfaret och hårt arbetande säljteam där du rapporterar till försäljningsdirektören på Fazer Bageri. Som Sales Manager är du ansvarig för att på ett övergripande plan coacha, leda och optimera Fazers säljkår samt säkerställa aktuella volymer, lönsamhet och marknadsandelar för hela produktportföljen.

Ansvarsområden.

  • Försäljningsansvarig för Fazer Bageris produkter inom svensk dagligvaruhandel. Sitter i ledningsgruppen för Sälj.
  • Ansvarig för omsättning enligt budget, pris, effektivt genomförande av kampanjer och aktiveringar samt Perfect Store efterlevnad inklusive sortiment och planogram.
  • Ansvarig för Fazer Bageris säljorganisation bestående av 4 regioner (4 direktrapporterande regionchefer), 21 säljområden och cirka 450 hel/deltidsanställda säljare.
  • Regelbundet utvärdera säljkårens förmåga och därefter coacha och stötta individer och team mot aktuella mål.
  • Utveckla processer, nyckeltal och verktyg för att driva på en effektiv försäljning. Löpande analysera resultaten och vidta förbättrande åtgärder för att driva resultat på kort och lång sikt.
  • Ansvarig för arbetsmiljö & säkerhet inom säljorganisationen.

Erfarenhet.

  • 5+ års erfarenhet hos ledande dagligvaruföretag.
  • Flerårig ledarskapserfarenhet
  • God kännedom om den svenska dagligvaruhandeln med dokumenterade utmärka resultat inom försäljning.
  • Svenska och engelska i både tal och skrift är ett krav.
  • Eftergymnasial utbildning är ej ett krav, men meriterande.

Personlighet.

  • Affärsorienterad, resultatorienterad och analytisk.
  • Strategiskt och operativt handlingskraftig.
  • Kommunikativ och driven med en mycket god förmåga att engagera och motivera medarbetare i syfte att driva tillväxt.
  • En naturlig ledare med utmärkta coachande och utvecklande färdigheter.
  • Förmåga att ta fram och införa processer för att utmärka dagliga säljprestationer.

Ellinor Alkvist
Search Associate

+46 735 08 35 86
ellinor.alkvist@headagent.se
Viktor Lundeberg
Search Consultant

+46 733 09 19 78
viktor.lundeberg@headagent.se

Visa alla.

Tillbaka till samtliga pågående uppdrag.

Håll dig uppdaterad om nya och tillsatta tjänster.