AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på omkring 600 miljarder kronor, har vi ett stort samhällsansvar, och är en av de största aktörerna på den svenska tjänstepensionsmarknaden.Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Och vi har alltid kundens bästa för ögonen. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans – och de har inget intresse av att själva ta del av vinsten. Därför går den oavkortat till våra kunder.Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Och vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss. www.amf.se

Erfaren UX-Designer som brinner för tjänstedesign

Är du en erfaren UX designer som brinner för kunddriven tjänsteutveckling? Vill du ta nästa steg i karriären och ta dig an en senior roll med stora möjligheter att påverka? Vi söker dig som vill förenkla användarupplevelsen för AMF:s 4 miljoner kunder, och bidra till visionen att vara bäst i Sverige på pensionen från jobbet!

Om rollen och uppdraget

Vi på AMF vill underlätta för våra kunder att göra medvetna val för sin tjänstepension. Det gör vi både genom våra egna kanaler och genom att samarbeta med andra pensionsaktörer.

Som senior UX tillhör du avdelningen Kundmöte inom enheten Marknad & Kommunikation. Kundmöte fokuserar på att kunderna upplever vår vision – Att vara bäst i Sverige på pensionen från jobbet – varje gång de är i kontakt med oss. Du kommer arbeta i agila team tillsammans med visuella designers, innehållsproducenter, utvecklare och testare som leds av våra Produktägare. Du har också kontakter i andra delar av organisationen som marknadsanalys, juridik, produkt och kundservice samt med våra externa partners.

Tillsammans med dina kollegor tar du fram trygga och enkla tjänster för våra kunder. Ditt arbete kommer att spänna över hela UX-processen, men tyngdvikten kommer att ligga på de tidiga faserna. Under hösten påbörjar vi övergången till team som organiseras utifrån värdeströmmar, där ambitionen är att hela bolaget ska jobba i värdeströmmar på sikt. I din roll kommer du att vara ansvarig UX-designer i den första värdeströmmen som lanseras, vilket innebär en stor möjlighet att forma och påverka både rollen och de tjänster som möter kund!

Utöver operativa leveranser ingår du i ett kompetensnätverk där ni stödjer varandra i arbetet, lär tillsammans och ständigt utvecklas inom hantverket samt breddar varandras kompetens. Ni hjälper varandra över teamgränserna och avlastar och kvalitetssäkrar leveranser. Ni är tillsammans i UX-teamet ansvariga för att utveckla såväl arbetssätt och processer som övergripande tjänstedesign, samt aktivt arbeta med att sprida insikter och arbetssätt i organisationen.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Ta fram kundresor för vår serviceutveckling samt som stöd i produktutvecklingen för att säkerställa kvalitet och konvertering i kundmötet
  • Ta fram interaktionsdesign och prototyper i verktyg som Adobe InDesign, Sketch och andra designverktyg
  • Planera och genomföra A/B-tester och användningstester för nya och befintliga lösningar
  • Stötta och leda andra delar av organisationen i att arbeta designorienterat
  • Analys och design vid produktutveckling och hur det påverkar Kundmötet
  • Design av kundmötet i flera olika kanaler, t ex vår responsiva webb och e-postutskick

Vi vill att du

  • Har erfarenhet av att ha jobbat som UX-designer under minst 5 år
  • Har relevant utbildning inom t ex kognitionsvetenskap eller interaktionsdesign
  • Du gillar att arbeta mot mätbara mål och är van att basera dina designbeslut på kundinsikter
  • Ser det som en självklarhet att designa utifrån målgrupper, kundbehov och kundresor
  • Tar fram interaktionsdesign som är lätt att förstå, användbar och ändamålsenlig för kunden
  • Har god kunskap om generella designmönster och varför dessa används
  • Har en nyfikenhet att utforska tjänstedesign för att bredda din profil

Personliga egenskaper

Du har naturliga ledaregenskaper och en förmåga att få med dig såväl intressenter som teamet i de frågor du brinner för. Du har ett engagemang för kund som smittar av sig, och med dig i rummet sprids både energi och faktabaserad kunskap om kund. Du har en prestigelös inställning och hugger i där det behövs, allt för att teamet ska komma framåt på bästa sätt. Du trivs med att jobba tillsammans med andra, och ser det som naturligt att UX-teamet tillsammans levererar som bäst när ni drar nytta av varandra.

Du drivs av en genuin vilja att förenkla och förbättra användarnas upplevelse, då det i grunden är människor du bryr dig om. Att höja blicken och jobba över flera kanaler för att skapa sömlösa tjänster med hög användbarhet känns helt naturligt för dig.

Du gillar att skissa på olika sätt att lösa ett problem. Det finns alltid en bättre lösning och du gillar att klura på hur ett flöde kan bli ännu smidigare och lättare att förstå för kunderna. Men du har också god förmåga att samarbeta med andra och tror att en lösning blir bäst om du både involverar resten av teamet och får skissa själv. Självklart vill du arbeta kundcentrerat och agerar alltid utifrån kundens bästa.

Om AMF

AMF tillhandahåller enkla och trygga tjänstepensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. De flesta av kunderna är arbetare inom privata näringslivet med kollektivavtal. AMF har högt fokus på kundnytta och en tydlig strategi som alla medarbetare följer.

Som medarbetare på AMF får du:

  • Ett coachande ledarskap. Vi tror på ett självledarskap där alla medarbetare får ansvara för sin egen utveckling med hjälp av coachande chefer och ömsesidig tillit.
  • Möjligheter att testa och lära nytt. Hos oss utvecklas du i takt med företagets förändrade utmaningar och behov. Det innebär att du har alla möjligheter att testa nytt eller lära dig nya saker.
  • Härliga kollegor! Vi tycker det är kul på jobbet och det märks på stämningen i lokalerna.
  • Jobba på ett nyrenoverat kontor precis vid centralen i Stockholm.

Välkommen med din ansökan!

Simon Tännström
Junior Search Consultant

+46 70 159 59 15
simon.tannstrom@headagent.se

Visa alla.

Tillbaka till samtliga pågående uppdrag.

Håll dig uppdaterad om nya och tillsatta tjänster.