Liber AB

Online Manager

I mer än 120 år har vi på Liber utvecklat läromedel, kurs- och managementlitteratur, tillsammans med de främsta forskarna, författarna och inspiratörerna i näringslivet.Utbildningsbranschen, och vi med den, befinner oss i en digital transformation vilket skapar nya fantastiska möjligheter att utveckla produkter och tjänster som maximerar lärande.Varje dag går vi på Liber till jobbet för att göra skillnad i människors liv, fast beslutna att leda utvecklingen inom utbildning och därmed bidra till ett Sverige där alla lyckas med sina studier. Vi står för likvärdigt lärande, där alla ska ha samma förutsättningar att utveckla kunskap, oavsett bakgrund.En Liberprodukt ska underlätta lärandet, locka till nyfikenhet och utmana läsaren att ställa nya frågor. När vi tillsammans förädlar idéer, forskning och kunskap till högkvalitativa produkter, tryckta som digitala, bidrar vi till ett demokratiskt och öppet samhälle. Och till kunskap som gör skillnad. Vi är medlemmar i branschorganisationerna Läromedelsföretagen och Swedish Edtech Industry. Liber är en del av den europeiska gruppen Infinitas Learning, som är ett av Europas ledande utgivningsföretag. I koncernen ingår, förutom Liber, också Noordhoff Uitgevers (Nederländerna) och Plantyn (Belgien) och IL Tech. Infinitas Learning ägs av NPM Capital.

Liber söker en Online Manager med ansvar att driva Liber.se ur ett kommersiellt perspektiv med tyngdpunkt på den digitala försäljningen. I rollen kommer du att ha personalansvar för 2 personer samt rapportera till CCO.

Ansvarsområden.

  • Övergripande ansvar för content, SEO, konvertering, UX, UI, leadsgenerering etc.
  • Hantera kravställningen mot IT-avdelningen vad gäller teknisk utveckling av siten.
  • Löpande ansvar för att analysera relevanta KPI:er för siten och för företagets digitala marknadsföringsaktiviteter inklusive ”site performance”, konverteringsgrad, trafikkällor, marknadsaktiviteter (huvudsakligen mejlutskick), etc.
  • Köpt söktrafik, huvudsakligen Google Adwords.

Relevant erfarenhet och kompetens.

  • Relevant högskoleutbildning med digital inriktning eller annan eftergymnasial relevant utbildning.
  • +3 års relevant arbetslivserfarenhet inom digital marknadsföring och/eller online sales.
  • Arbetslivserfarenhet av konverterings- och kampanjspårning, Google Analytics eller andra relevanta analysverktyg.
  • Vana av arbete med e-handel, content, CRM, SEO och SEM.

Personliga Egenskaper.

För att lyckas i rollen tror vi att du är framåtlutad och utvecklingsorienterad teamplayer med ett stort intresse för digital marknadsföring. Vidare är du strukturerad och noggrann med mycket god analytisk förmåga.