Svenska Spel AB

Försäljnings- och Marknadschef till Sport & Casino

Att jobba på Svenska Spel rymmer många upplevelser. Vi är svenska folkets spelbolag som förebygger spelproblem, som sponsrar idrottsrörelsen på alla nivåer och låter vinsten gå tillbaka till samhället. Hos oss kan du känna pulsen, våga drömma stort och stolt erbjuda spel som är till glädje för alla. Vi är omtänksamma kollegor som tar fram det bästa hos varandra, vi har ledare som utmanar och stöttar, vi investerar i dig, din hälsa och kompetens. Du kommer spela en viktig roll när vi skriver nästa kapitel i Svenska Spels historia. Nu satsar vi framåt för en ännu större upplevelse – för våra kunder, för samhället, för dig.

Brinner du för varumärken och bolag i förändring och vill du jobba för en större upplevelse?

Svenska Spel Sport och Casino AB står inför en spännande förändringsresa inom marknad och försäljning där potentialen att göra skillnad är stor. Svenska Spel Sport och Casino är ett dotterbolag till AB Svenska Spel med kända produkter som Stryktipset, Oddset och nu även kasinospel. I rollen som Försäljnings- och Marknadschef kommer du att ansvara för och leda detta arbete i nära samarbete med ledningsgruppen och ditt team. Du kommer att ansvara för att utveckla den digitala marknads- och försäljningsprocessen där hela kundresan och kundlivscykeln knyts samman. Du ansvarar även för att säkerställa att affärsområdet efterlever att all marknadsföring sker i linje med bolagets marknadsföringspolicy, underliggande riktlinjer och vårt spelansvar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • I linje med Svenska Spels övergripande mål driva en vinnande digitaliserad förändrings- och försäljningsresa
  • Övergripande ansvara för försäljning och marknadsföring i samtliga kanaler och säkerställa ROI främst genom en digital försäljningsprocess
  • Driva arbetet med rekrytering av nya kunder, driva trafik kors- och merförsäljning och retention samt engagemangskommunikation
  • I uppdraget ingår även att säkra kundupplevelsen i butik med stöd av etablerad partnerorganisation
  • I arbetet ingår ansvaret för att utveckla bolagets starka och omtyckta varumärkes-plattformar samt arbetet med att etablera nya varumärken
  • Personalansvar för ett team om ca 40 personer varav 7 direktrapporterande
  • Upprättande av strategiska planer och säkerställande att dessa efterföljs strategiskt såväl som taktiskt
  • Rollen ingår i bolagets ledningsgrupp och rapporterar direkt till VD för Svenska Spel Sport och Casino

Erfarenhet/specifik kompetens.

  • Minimum 5 års erfarenhet som ledare, gärna förändringsledning
  • Gedigen bakgrund inom datadriven försäljning, marknadsföring och kommunikation samt varumärkes byggande och av att driva den digitala förflyttningen i kundmötet
  • Erfarenhet från arbete med kreativa byråer samt mediebyråer
  • Erfarenhet av ansvar för och optimering av större marknadsföringsbudget
  • Ca 10 års erfarenhet av försäljning/marknadsföring, gärna från spel, retail och/eller en renodlad större digital affär
  • Van att arbeta i komplexa miljöer och har förståelse för tvärfunktionella affärsmodeller och korsförsäljning
  • Relevant akademisk utbildning

Personliga egenskaper.

  • Trygg, coachande ledare med empati och integritet
  • Nyfiken och modig person
  • Utpräglad teamspelare med ett stort driv som ser till att lyckas tillsammans
  • Affärs -och resultatorienterad med ett starkt positivt inflytande på företagets tillväxt
  • Ser det enkla i det komplexa med en analytisk förmåga och fattar beslut baserade på data
  • Förmåga att växla mellan strategi och operativt genomförande 
  • Van förändringsledare med en stor förmåga att inspirera och få människor med dig 
  • Ifrågasätter traditionella tillvägagångssätt, främjar förändring och nytänkande