Foodmark AB

Brand Manager – Fjällbrynt

Foodmark AB är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med huvudkontor i Sundbyberg och egen tillverkning i Sverige. Foodmarks affärsidé är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken som Fjällbrynt, Rydbergs, Lohmanders, Delikatessfabriken samt Jensens såser. Foodmark ingår i livsmedelskoncernen Agra AS som är ett expansivt norskt familjeföretag. Agra har funnits i över 130 år och har verksamheter i Norge, Danmark och Sverige. Koncernen omsätter över 4 miljarder SEK, varav Foodmark står för ca 800 miljoner. Foodmark har ca 250 anställda och inom företagets kultur strävar man ständigt efter att kunna erbjuda sin personal möjligheter att utveckla sina färdigheter och göra framsteg inom företaget eller koncernen. För att läsa mer gå in på www.foodmark.se

Du kommer i rollen driva arbetet med varumärke, portfölj, marknadsföring och innovation så att optimal tillväxt och lönsamhet uppnås på kort och lång sikt för varumärket Fjällbrynt.

I tjänsten har du övergripande ägarskap för allt som rör varumärket Fjällbrynt, inklusive P&L. Det innebär t.ex. framtagning, implementering och uppföljning av strategier och planer för Fjällbrynt, inklusive pris, innovation och kommunikation inom sin kategori, portfölj och varumärke. Tillsammans med säljavdelningen ansvarar du för att kommersialiseringen av portföljen sker på det mest optimala sättet. Vidare kommer du arbeta aktivt, nyfiket och framåtsträvande med trender, insikter, strategier, kommunikation, kategori och produkters hantering i en allt mer digitaliserad omvärld.

Tjänsten utgår från Foodmarks huvudkontor i Sundbyberg och rapporterar till Marknadsdirektören som sitter i Foodmarks ledningsgrupp.

Ansvarsområden.

  • Ansvarig för varumärket Fjällbrynts utveckling, som idag innefattar messmör och mjukost.
  • Nära samarbete med produktutvecklingsavdelningen (PU) när det gäller produktinnovation och utveckling av produktportföljen.
  • Vårda och vidareutveckla varumärket och produktportföljen.
  • Tjänsten är både strategisk ur ett långsiktigt utvecklingsperspektiv men även taktisk och operativ givet hur nära affären man är via sitt ansvar ”från ax till limpa” för sin kategori.
  • Ansvarig för att – utifrån bolagets prioriteringar, samhällstrender och konsumenters preferenser – utveckla ett sortiment och marknadsföring som driver över tid ökar penetration, omsättning och marginaler.
  • Rollen mäts primärt på följande KPI:er:
  • Fjällbrynts penetration och marknadsandelar (volym)
  • Fjällbrynts lönsamhet (täckningsbidrag efter JM/kg)
  • Fjällbrynts totala täckningsbidrag efter JM och marknadskostnader

Erfarenhet och kompetens.

  • Relevant akademisk utbildning.
  • 3-5 års erfarenhet av arbete i en marknadsfunktion, företrädesvis från snabbrörliga konsumentvaror.
  • Gediget affärstänk och förståelse för vad som krävs för att långsiktigt växa ett varumärke.
  • Van vid att planera och driva projekt på ett strukturerat och inkluderande sätt.
  • Stark förmåga att identifiera trender och insikter och översätta dessa till konkreta idéer och strategier, samt god förståelse för marknadsundersökningar, statistik och andra källor till kunskap om konsumenten.
  • Hög nivå inom Office-paketet, i synnerhet Excel och Powerpoint.
  • Erfarenhet av att göra analyser i Nielsens programvara och liknande.
  • Gärna vana vid att arbeta i SAP.
  • Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.
  • Meriterande av att ha varit delaktig i produktutveckling inom livsmedel samt erfarenhet från andra relevanta funktioner, t.ex. från sälj- eller byråsidan.

Personlighet.

  • Driven person med en hands-on approach.
  • Nyfiken, kreativ  och initiativrik person som motiveras av ett stort ansvar.
  • Proaktiv och självgående individ som vill jobba i ett snabbrörligt sammanhang.
  • Prestigelös person som trivs av att både jobba strategiskt som operativt.
  • Relationsorienterad person med god samarbetsförmåga.
  • Analytisk person som har lätt för att omsätta information och insikter till actions.