Scandic Hotels

Social Media Manager

Scandic is the largest Nordic hotel operator with a network of about 280 hotels, at 130 destinations with 57,000 rooms in six countries, where over 30 000 people get a new experience every day. Scandic was founded in 1963 and since then we have been a pioneer, driving development within the hotel industry. We operate in the mid-market segment under our industry-leading brand, Scandic. Approximately 70 percent of our revenue comes from business travel and conferences, and the remaining 30 percent from leisure travel. We have a high rate of returning guests and Scandic Friends is the largest loyalty program in the Nordic hotel sector. Scandic has 18,000 dedicated team members. Scandic is a pioneer within CSR, and among other initiatives introduced the innovative idea “Hang up your towel”, and the majority of our hotels are certified according to the Nordic Ecolabel’s new requirements.

Som Social Media Manager är du en del av det svenska marknadsteamet. Du kommer ingå i vårt ”Marketing and Brand” team tillsammans med avdelningar för Sponsring, PR och Category management. Du säkrar att innehållet i kanalerna är engagerande och driver varumärket till nya höjder.                                                                               

Ansvar och arbetsuppgifter

  • Övergripande ansvar för Scandic Sveriges Sociala kanaler med fokus på att öka engagemang, trafik och varumärkeskännedom.
  • Ansvarar för att initiera, implementera och kontinuerligt följa upp Scandics sociala aktiveringar.
  • Planera, publicera, analysera och optimera innehåll för Scandics svenska sociala medier.
  • Implementera strategier för att driva olika sociala konverteringar och engagemang.
  • Driva och följa upp satta KPI:er för sociala kanaler.
  • Bevaka alla sociala kanaler som Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook, YouTube, bloggar, forum etc och säkerställa att inkommande frågor och kommentarer besvaras inom bestämd tid.
  • Krishantering.
  • Bistå och stötta de svenska hotellen med strategi och teknisk rådgivning i sociala kanaler och plattformar.
  • Vara det svenska marknadsteamets expert och inom sociala medier och ständigt hålla sig uppdaterad inom de senaste uppdateringarna på plattformarna, sociala trender och best practice inom sociala medie-kampanjer.

Relevant erfarenhet.

  • Ca 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet.
  • Starkt visuellt öga, gilla färg och form.
  • Goda kunskaper inom copywriting.
  • Ingående kunskap om de sociala plattformarna och mekanikerna, samt en vilja att hålla sig á jour med utvecklingen inom området.
  • Erfarenhet av att arbeta i Facebook Business Manager.
  • Dokumenterad erfarenhet av annonsering i sociala kanaler via ads manager.
  • Kunskap och erfarenhet av social media management-plattformar som tex Social Studio, Falcon eller liknande.
  • Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.

Personliga egenskaper.

  • Snabbfotad, framåtlutad, stresstålig och lösningsorienterad.
  • Social kompetens och kommunikativ.
  • Nyfiken, initiativtagande och utvecklingsorienterad.
  • Mycket god samarbetsförmåga.
  • Genuint intresserad av digital marknadsföring.