Swedbank

UX Designer

Med 4 miljoner privatkunder och 300.000 företagskunder finns det hissnande möjligheter på Swedbank att göra skillnad och bygga vidare på vår 200 åriga historia. Tillsammans med sparbankerna möter vi kundernas behov i både digitala och fysiska kanaler, och allt där emellan. På Swedbank finns tryggheten och möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö med utvecklingsmöjligheter och bra personalförmåner. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats som ger värdefull erfarenhet från varierande projekt inom fintech.

I rollen kommer du att bli en viktig del i ett stort och ungt UX team. Vi är idag ca 60 designers som jobbar hårt med att forma bra kundupplevelser i Swedbanks digitala kanaler.

Vi söker nu en UX Designer till avdelningen Digital Banking med värdeströmmen som inkluderar produktområdet Virtual Assistant & Communications vilket omfattar arbetet med Swedbanks kunddialoger med fokus på automatisering och innovation inom livechatt, röststyrning och telefonbank för app, internetbank och utloggat läge.  Värdeströmmen består för närvarande av flertalet tvärfunktionella agila team.

Som UX Designer kommer du arbeta inom ett område tillsammans med flera tvärfunktionella team. Varje team består normalt av en UX designer, kravanalytiker, ett gäng utvecklare, en Scrum Master och en Agile Product Owner. Det viktigaste i din roll kommer vara att ha ett övergripande UX ansvar för ditt område. Hos oss blir du en del av ett stort UX team och kan på så sätt vara med och påverka hur banken ska arbeta med UX och utveckling. I rollen rapporterar du till Head of UX och placering är på Swedbanks huvudkontor i Stockholm.

Ansvarsområden.

  • Du skapar design baserad på kundinsikter, affärsmål och tekniska möjligheter. Ditt viktigaste verktyg är UX-designprocessen, hela vägen från research till test. Du jobbar iterativt och användartestar löpande för att säkerställa att din design skapar värde förvåra kunder och banken.
  • Du kommer att arbeta i agila och tvärfunktionella team som består av en eller flera UX designers, produktägare, utvecklare och intressenter.
  • Du kommer arbeta med navigation och hitta synergier för funktioner och produktplattformerna mellan Sverige och kontoren i Baltikum.
  • Du känner dig bekväm med att argumentera för värdet av din design och kan motivera dina designbeslut för projektens olika intressenter.
  • Du kan Design Thinking och vi blir extra glada om du också kan facilitera workshops.


Erfarenheter.

  • Minst 3 års erfarenhet av arbete med användarcentrerat designarbete. Erfarenhet av att driva projekt från research, koncept, prototyp till test.
  • Ha arbetat med responsiva webbplatser och mobila appar i agil utveckling.
  • Vara van att arbeta med Sketch, Invision eller liknande designprogram.
  • Van att arbeta med kommunikation och ha ett intresse för språk.
  • Meriterande med tidigare erfarenhet av arbete med innehåll och tonalitet.
  • Ett brinnande engagemang för att lösa komplexa utmaningar för att skapa värde för både användare och banken.
  • En passion att forma användarupplevelser både strategiskt och som en ”do-er”.
  • Stor empati för våra användare och förmåga att driva användarcentrerad design.
  • Tycka om att jobba i team och kunna kommunicera väl på både svenska och engelska.

Varför Swedbank?

Jag som leder UX-teamet heter Linn Moren och har förmånen att få arbeta tillsammans med ett gäng fantastiska designers som besitter en imponerande bred och djup designkompetens. Vi lär av varandra och samarbetar för att lösa designutmaningar och för att hjälpa mer än 5 miljoner människor att få bättre koll på sin ekonomi. 

Tillsammans med kollegor inom olika kompetens- och produktområden arbetar vi för ännu starkare kundcentrering och att ständigt testa nya och förbättrade arbetssätt. Vi arbetar hårt men hinner ha kul tillsammans också! Och vi fortsätter att växa.

På Swedbank finns möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö med utvecklingsmöjligheter och bra personalförmåner. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats som ger värdefull erfarenhet från varierande projekt inom fintech. Vår Design Hub sitter tillsammans med den digitala bankens ledning, affär och utvecklare i hjärtat av Swedbanks moderna huvudkontor i Sundbyberg.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Mattias Ribbing
Executive Search Consultant
+46 70 380 30 62
Mail