NK Nordiska Kompaniet/ Hufvudstaden

Ansvarig Online Sales NK

Josef Sachs grundade Nordiska Kompaniet 1902 och hade redan då en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – ett varuhus i världsklass. Måhända är det storslagna ord, men de genomsyrar fortfarande allt NK gör. NK ska vara en scen för samtiden och erbjuda såväl svenska som utländska besökare den mest inspirerande miljön för shopping och upplevelser.Nordiska Kompaniet består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg samt egen e-handel. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. 

Nordiska Kompaniet befinner sig i ett omfattande förnyelsearbete med syftet att stärka positionen som ett varuhus i världsklass. I denna nya epok i NK’s historia ingår även lanseringen av den egna e-handeln som skedde hösten 2020.

NK söker nu därför en ansvarig online sales som vill vara med på den spännande resan med att utveckla NK.se för framtiden med fokus på att öka försäljningen online och därmed ta e-handeln till nästa nivå.

Du kommer leda arbetet med utvecklingen av sortimentet online, verka för effektiv trafikanskaffning tillsammans med marknadsavdelningen och externa byråer, ansvara för all online merchandising och initiera kommersiella aktiviteter på siten, samt kravställa UX-förändringar för ökad konvertering och i slutledet ökad onlineförsäljning. Du kommer även arbeta med att se till att fler avdelningar i varuhuset ansluter sig till e-handeln samt arbeta med själva kundupplevelsen på siten. Optimering och uppdatering av verktyg, rapporter, processer och organisation ingår också i rollen.

Arbetsuppgifter:

  • Optimera processer, arbetssätt och kanaler för ökad konvertering och försäljning
  • Öka antalet produkter online och ansvara för effektiv och kvalitetssäkrad publicering av dessa
  • Fortlöpande identifiera och utvärdera förbättringsmöjligheter gällande UX och kundupplevelse
  • Ansvara för online merchandising, dvs kontinuerligt uppdatera content och navigering ur ett kommersiellt perspektiv för att optimera försäljningen
  • Kontinuerligt arbeta tillsammans med både logistik och kundservice för att säkerställa hög kvalité samt sätta strategi och utvecklingsprojekt framåt
  • Sätta KPIer och rapportera till relevanta stakeholders
  • Samarbeta med och rådge NK marknad i alla frågor som rör Performance Marketing och content, genom egna och andra kanaler, i syfte att optimera den trafik som drivs till e-handeln
  • Vara stakeholder för e-handeln i skapandet av marknadsplan och CRM-aktiviteter
  • Arbeta med BI/Analys för att tillvarata kundinsikter
  • Kontinuerligt arbeta med omvärldsbevakning och konkurrensanalys samt utifrån detta föreslå utvecklingsprojekt och hålla övriga organisationen uppdaterad
  • Samarbeta med IT i utvecklandet av plattform och konverteringsoptimering

Erfarenhet & kompetens

  • 3-5 års erfarenhet av produktförsäljning via e-handel med tydligt kommersiellt fokus
  • Dokumenterade erfarenhet av att leverera resultat i en snabbrörlig digital miljö
  • Meriterande med erfarenhet av att jobba inom mode, gärna med premiumprodukter.
  • Goda kunskaper inom digitala affärer; driva trafik, kundbeteenden och lojalitet.
  • Konverteringsoptimering och kundanskaffning
  • God analytisk förmåga
  • Teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg och system

Personlighet

  • Driven med förmåga att leverera resultat
  • Nyfiken, engagerad och har en vilja att bidra med kunskap och energi. 
  • Älskar försäljning och har ett intresse för mode
  • En doer som får saker att hända och inte är rädd för att ta i
  • God kommunikativ förmåga.
  • Mycket god samarbetsförmåga.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Eva Danling
Senior Search Associate
+46 761 68 17 11
Mail
Cecilia Friis
Executive Search Consultant
+46 709 41 54 16
Mail