Rfsu AB

Performance Manager

RFSU AB omsätter nästan 250 miljoner SEK, har god tillväxt och lönsamhet. RFSU förstärker nu organisationen för att skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt inom ehandel.RFSU AB:s främsta försäljningskanaler är dagligvaruhandeln, apotek och e-handel. RFSUs marknad är Norden och idag drivs nätbutiker med konsumenter som målgrupp i Sverige och Norge (rfsu.com/sv/ och rfsu.com/no/) RFSU AB tillverkar produkter inom kategorierna kropp & hälsa samt sex & samlevnad under varumärket RFSU, samt säljer andra varumärken inom dessa områden där läppbalsamet Carmex står för största andelen externa produkter. RFSU AB ägs av förbundet RFSU, och drivs 100% som en kommersiell verksamhet. Överskottet av försäljningen ger förutsättningar för förbundet RFSU (Riksförbundet för sexuell upplysning) att bedriva information och upplysning inom sex- och samlevnadsområdet.

RFSU är inne i en spännande förändringsresa och tillväxtfas med stort fokus på digitala initiativ och söker nu en Performance Manager som kommer vara med och ta RFSU.COM i Sverige och Norge till nästa nivå genom att utveckla dessa för bästa användarvänlighet och ökad försäljning.

Du är strukturerad, datadriven och har ett starkt affärsintresse. Du är resultatorienterad och har en genuin vilja att ta eget ansvar och utveckla trafikdrivande aktiviteter med fokus och konvertering samt driva webbutveckling med ökad försäljning i sikte. Du kommer både utvärdera och utveckla befintliga kanaler och skapa nya affärsmöjligheter. Du är en del av e-handelsteamet och rapporterar till Nordic E-commerce Manager.

För att lyckas i rollen har du ett affärsdriv och god analytisk förmåga. Du har erfarenhet av att vara beställare mot byråer av typen SEM, CRO och webbutveckling.Vi tror att du har relevant akademisk utbildning och minst fem års arbetslivserfarenhet. Tidigare erfarenhet från en väletablerad e-handel är ett krav.Din personlighet präglas av positiv inställning och du har en kommunikativ förmåga som gör att du leder samarbetspartners och kollegor mot affärsnytta samtidig som du bidrar till teamkänsla.

Arbetsuppgifter:

I rollen som Performance Manager är ditt huvudsakliga fokus att säkra inflöde av nya kunder och arbeta med uppsatta KPI:s såsom trafikmål och konvertering. Du arbetar aktivt för att optimera kanalval och processer för att nå bästa utfall. Du driver också ett metodiskt utvecklingsarbete via webbyrå med fokus på användarvänlighet och försäljning.

Du rapporterar till Nordic E-commerce Manager och ingår i ett team med ytterligare två personer och interagerar med andra avdelningar på RFSU.

  • Daglig försäljningsbevakning och konkurrensanalys
  • Sätta upp och vidareutveckla verktyg och processer för uppföljning, optimering och analys
  • Maximera och optimera inflöde av nya kunder
  • Huvudkontakt mot SEM-byrå
  • Kravställa och projektleda CRO-arbete tillsammans med byrå
  • I samarbete med webbyrå, driva webbutveckling för att optimera konvertering och konkurrenskraft
  • Agera som första kontaktperson vid tekniska problem

Erfarenhet & Kompetens:

  • Skarp digital expertis inom kundanskaffning, konverteringsoptimering och UX.
  • Grundläggande teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg.
  • Dokumenterad erfarenhet av att leverera resultat i en snabbrörlig digital miljö
  • Mycket god vana av Google Analytics och Excel
  • +5 års erfarenhet av produktförsäljning via e-handel med tydligt kommersiellt fokus
  • Relevant utbildningsbakgrund

Personlighet:

  • Målmedveten och har alltid en vilja att leverera det lilla extra
  • Social, kommunikativ och bidrar med energi till teamet
  • Ser och tar vara på affärsmöjligheter och räds inte en utmaning

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Matilde Jägerstig
Search Associate
+46 737 12 97 04
Mail
Cecilia Friis
Executive Search Consultant
+46 709 41 54 16
Mail