OKQ8 AB

Head of Digital Channels

Drivmedelsbranschen är en av de främsta orsakerna till klimatförändringarna och om OKQ8 ska finnas kvar om tio år behöver affären förändras i grunden. Med sina 1.7 miljoner medlemmar är OKQ8 en viktig aktör i att leda omställningen för vårt samhälle. Nyligen blev OKQ8 utsedda till Sveriges mest hållbara varumärke inom drivmedelsbranschen och nu bygger man Sveriges största nätverk för snabbladdning - omställningen till fossilfrihet har börjat. OKQ8 vill leda transformationen och hjälpa sina medlemmar att, utifrån sina förutsättningar, minska sina klimatavtryck. Vill du göra skillnad på riktigt? Följ med på deras resa mot en fossilfri framtid!

I rollen som Head of Digital Channels får du en nyckelposition i den digitala satsningen där kundupplevelsen står i fokus.  

I rollen, som ingår i divisionen Online, Bank & Members, är du ansvarig för att sätta vision, strategi och road map för att leverera ”bäst i klassen”-upplevelser för kunder och besökare i alla digitala kanaler. Med kunden i fokus ska du tillsammans med ditt team och i nära samarbete med IT accelerera leveranser i en agil ”operating model” som driver innovation. Rollen ansvarar för alla digitala flöden, innehåll, kundgränssnitt och kundintegrationer digitalt samt att utveckla digitala kanaler till en kommersiell upplevelse i en framtida e-handel med fokus på kundupplevelsen mellan det digitala och fysiska. Initialt leder du ett team på tre medarbetare, som successivt kommer att utökas med fler kompetenser.

Rollen ingår i Ledningsgrupp och rapporterar till Director Online, Bank & Members.

Uppgifter och ansvar

  • Kundmötet. Ta fram och hantera hela det digitala kundgränssnittet.
  • Digital strategi och kanal-roadmap.
  • Hantera och producera en affärs-backlog för hela bolaget för digitala kanaler och prioritera funktioner, säkerställa olika prioriteringar i hela affären och hos IT.
  • Ansvar för designlösningar i nära samarbete med samarbetspartners.
  • Säkerställa tonalitet och varumärke i divisionens alla kommunikationsaktiviteter.
  • Definiera produkt KPI:er. Övervaka, analysera och kommunicera prestanda för funktions-releaser.
  • Kunna etablera, hantera och optimera framtida e-handel.
  • Kravställa marknadsteknologi till IT.
  • Ansvar för Digital Channels leveransprocess.

Tidigare erfarenhet och kompetens

  • Minst tio års arbetslivserfarenhet.
  • Akademisk utbildning.
  • Mycket god erfarenhet av: att etablera och driva e-handel, driva digital channel management, kundmöte/kundresa, omnikanal-strategi, analys och affärsutveckling.
  • Några års erfarenhet som ledare.
  • Erfarenhet från retail, telekom eller energisektorn är önskvärt.
  • Erfarenhet av både fysisk handel och digitala gränssnitt är en fördel.
  • God erfarenhet av att kravställa mot IT.
  • God erfarenhet av att jobba mot externa leverantörer/byråer.
  • God erfarenhet av att jobba krossfunktionellt.

Personliga egenskaper

  • Strategisk OCH handlingskraftig.
  • Resultatorienterad.
  • Kommunikativ.
  • Passionerad kring digital upplevelse/kundmöte/kommunikation/marknadsföring.
  • Smidig och flexibel, förmåga att navigera i en organisation i förändring.
  • Trygg och stabil.
  • Förtroendeingivande.
  • Ödmjuk.

OKQ8 erbjuder

OKQ8 Scandinavia arbetar för att vara en jämställd arbetsplats med medarbetare som trivs och utvecklas och där olikheter uppmuntras. De vill vara ett företag som speglar samhället, med en inkluderande kultur som hjälper till att minska utanförskap och bidrar till mångfald.

  • Modiga ledare – Vårt mål är en kultur där ledare vågar fatta beslut, delegerar ansvar och har tillit till sina kollegor.
  • Flexibelt arbetsliv – Vi är flexibla i både tanke, handling och rörelse. Vår inställning är att vi kan arbeta var som helst och förflyttar oss när det finns behov.
  • Familj och fritid – En sund balans mellan arbete och fritid tror vi är avgörande för såväl välmående och ett effektivare arbetsliv. Vi vill möjliggöra ett liv där familj och en aktiv fritid kan kombineras med arbete och karriär.
  • Utveckling och talang – Utveckling på alla nivåer är en del av vår företagsstrategi. I vår värld är det en fördel att våga utmana sig själv att prova något man inte kan. Det är så vi hittar nya talanger internt.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Josefin Fagerlund
Search Associate
+46 730 20 93 00
Mail
Karin Bergström
Partner & Executive Search Manager
+46 703 25 22 30
Mail