Swedish Match AB

Field Sales Manager

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer samt Tändprodukter. Det största produktsegmentet är Rökfria produkter som inkluderar nikotinportioner, snus, moist snuff och tuggtobak. Med visionen om en värld utan cigaretter eftersträvar koncernen att bidra till förbättrad folkhälsa genom att erbjuda attraktiva alternativ till cigaretter. Några välkända varumärken är General, Göteborgs Rapé, Grov, Ettan, ZYN, VOLT, Kaliber och Kronan.. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och Skandinavien. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Är du en affärsdriven, resultatinriktad och engagerad ledare som vet hur man skapar vinnande team? Vill du bidra till att göra skillnad på riktigt och har erfarenhet av kultur- och förändringsledning? Lockas du av att jobba i ett marknadsledande företag med välkända produkter tillsammans med passionerade kollegor som gillar att lyckas tillsammans – då kan det vara just dig vi söker!

Ansvar och huvudsakliga arbetsuppgifter

Som Field Sales Manager får du en nyckelposition när det gäller att driva vidare utvecklingen av Field Sales organisationen och säkerställa att vi rör oss mot en organisation där kulturen präglas av vinnarattityd, förändringsbenägenhet och resultatfokus. Genom aktivt coachande leder, driver och utvecklar du Field Sales organisationen till att bli ett än mer högpresterande team med stort fokus på kund- och konsumentbehov inom kategorierna snus och nikotinpåsar. Du kommer att leda ett nationellt team bestående av 4 regionchefer och 30 säljare där din uppgift är att skapa ett vinnande lag av säljare som tillsammans med sina kunder ständigt utvecklar och driver lönsam och effektiv försäljning.

I rollen ingår bla att;

  • Säkra en långsiktigt lönsam affär för Swedish Match och våra kunder nationellt. Implementera relevanta regionala mål, mäta, följa upp och säkra att målen för Field Sales uppnås.
  • Sätta och kommunicera försäljningsmål per region (volymer, marknadsandelar, distribution, nettoomsättning, besöksfrekvensen etc). Påverka och kommunicera säljcykelplaner, space- och butiksutvecklingskoncept och i dialog med regionchefer definiera lokala kampanjer.
  • Analysera och utvärdera resultat, prestation, affärsmöjligheter och utmaningar för respektive region. Aktivt delta i säljmöten och bidra till utveckling av försäljningsplaner, projekt, och aktiviteter inför varje säljcykel.
  • Planera och genomföra regelbundna möten tillsammans med regioncheferna, i grupp och individuellt, med fokus på både den individuella utvecklingsplanen och Field Sales utveckling vad gäller prioriteringar, planer, organisationskultur och prestationer.

Tjänsten är placerad på Swedish Match huvudkontor i centrala Stockholm och rapporterar till Sales Director. Då rollen har ett nationellt ansvar ingår det resor i regionerna.

Din bakgrund och personlighet

  • Försäljning är din passion och du vill se resultat! Du trivs i en ledarroll med brett ansvar och gillar att leda teamet där affärerna sker.
  • Du har gedigen erfarenhet av försäljning mot både servicehandeln och dagligvaruhandeln (från leverantörssidan och/eller kundsidan).
  • Du har varit ledare för ett säljteam i 5-10 år och drivs av att aktivt coacha andra och verkställa affärsplaner som får både teamet, kunden och vår verksamhet att växa.
  • Ett stort plus är om du har erfarenhet från att leda en liknande kultur- och förändringsresa med goda resultat.
  • Du är en tydlig, stabil och entusiasmerande ledare. En förebild som visar vägen genom att gå först i ledet och som har lätt för att få med dig andra människor.
  • Du har ett öga för detaljer och lämnar inte mycket åt slumpen, samtidigt som du har örat mot rälsen och är en närvarande chef.
  • Du planerar och prioriterar dina arbetsuppgifter på ett självständigt, analytiskt och strukturerat sätt och trivs i en roll där du lägger mer fokus på de operativa uppgifterna.
  • Du är smidig, kommunikativ och har lätt för att samarbeta med andra och har en naturlig fallenhet för att bygga långsiktiga relationer.
  • Svenska och engelska i tal och skrift samt B-körkort är ett krav.

Vår vision – en värld utan cigaretter

Drygt en miljon svenskar öppnar locket till sin snusdosa varje dag och många av dem är före detta rökare. Det är mycket tack vare snuset som vi röker minst i EU. Swedish Match tror på öppenhet och att erbjuda människor ett säkert sätt att njuta av tobak och nikotin. Få känner till att halterna av de flesta så kallade skadliga ämnen i snus inte är högre än i grönsakerna på middagsbordet och att EU tog bort cancervarningen från snusdosorna 2001. Vi menar att snus i förlängningen räddar liv genom att konkurrera ut den dödliga rökningen. Inte konstigt att vi på Swedish Match är så enormt stolta över att jobba här!

Ett vinnande lag

När du som medarbetare kommer till Swedish Match upptäcker du snart att vi menar allvar med vår vision och våra värderingar passion, ägarskap, innovation och kvalitet. Ett exempel på detta är att du mäts på värderingarna vid din årliga prestationsutvärdering. Som en del av Swedish Match vinnande lag förväntas du vara en engagerad, motiverad och högpresterande medspelare. Därför har vi riktigt bra förmåner och erbjuder rättvisa, marknadsmässiga löner. Ett vinnande lag består av rätt person på rätt position. För att lyckas med detta arbetar vi bland annat aktivt med jämställdhet. Hos oss jobbar oerhört stolta och professionella medarbetare som tillsammans arbetar mot gemensamma mål – en värld utan cigaretter.

Varmt välkommen till ett vinnande lag!

Som en del i vårt rekryteringsarbete genomgår våra slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om våra framtida medarbetare. Urvalet sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Frida Hamark
Search Associate
+46 735 29 06 78
Mail
Nina Ahlström
Executive Search Consultant
+46 702 75 15 99
Mail