Konfidentiell

Interim Brand & Marketing Manager / Head of Agency

Interim Brand & Marketing manager sökes till aktör inom e-com/retail. Uppdraget löper från och med september eller så snart som möjligt till och med maj 2022. 80% beläggning.

Som chef för Brand & Marketing är ditt övergripande uppdrag att säkerställa att bolaget ständigt utvecklar och optimerar marknadsföring, innehåll och mediainvesteringar för att nå affärsmål och stärka varumärket. Du ansvarar för inhouse-byrå där kampanjer, grafiskt material och innehåll produceras till alla kanaler.

I rollen som Brand & Marketing Manager ingår:

·      Personalansvar för Brand, Marketing & Inhouse-teamet (vilket innebär att coacha, stötta, säkerställa att rätt kompetens finns på plats). Antalet direktrapporterande är 8, totalt team 24.

·      Budgetansvar för marknadsbudgeten (kampanj, content, media, butiksmaterial)

·      Driva arbetet med kommersiella halvårsplaner (kampanj, content) tillsammans med inköp och säkerställa leverans av dessa

·      Sätta kampanjplan och säkerställa att varje enskild kampanj genomförs med bästa möjliga resultat och ROI

·      Driva och ansvara för arbetet med mediaplan och kanalval (räckvidd)

·      Utveckla innehåll i samtliga kanaler och ständigt utmana och optimera närvaro utifrån effekt och kundbeteende

·      Ansvara för och utveckla marknadsprogram gentemot leverantör (B2B) och säkerställa investeringsnivåer i linje med budget

·      Upphandla tjänster och samarbeta med externa byråer gällande media/design/kommunikation/varumärke

·      Säkerställa leverans av marknadsprojekt

·      Säkerställa leverans av allt material, service och information till butik, e-commerce, CRM content-kanaler, digitala skärmar m.m

·      Agera gatekeeper för varumärke och identitet i intern och extern kommunikation och säkerställa att resultatet är ”on brand”

Som Brand & Marketing Manager rapporterar du till Chief Marketing Officer och är en del av marknadsledningen tillsammans med PR, Hållbarhet, E-com, Customer Service och CRM.

Vem är du?

För att lyckas i rollen tror vi att du har en gedigen erfarenhet av både taktisk och strategisk marknadsföring, och arbete med övergripande varumärkesfrågor. Givetvis har du aktuella och relevanta kunskaper om dagens medielandskap och digitala kanaler. Du har erfarenhet av både upphandling och samarbete med byråer (reklam-, medie- och varumärkesbyråer).

Du är affärs- och försäljningsdriven och strukturerad med ett businessorientat mindset. Du sätter tydliga mål och jobbar kontinuerligt med uppföljning och förbättring. Det är viktigt att du är duktig på att bygga relationer med såväl interna avdelningar och stakeholders som externt

Du har flera års erfarenhet som marknadsansvarig eller har haft ansvar för inhousebyrå och/eller reklam-/produktionsbyrå och är van att leda stora team. En bakgrund inom retail är en fördel.

Som person är du positiv och lösningsorienterad. Du är orädd och beslutsam med både erfarenhet, och fallenhet för att bygga, utveckla och driva team framåt. Du trivs i en snabbrörlig miljö med snabba beslut. Tidigare erfarenhet av att arbeta nordisk är en fördel.