Länsförsäkringar AB

Affärsvolymsansvarig

Länsförsäkringar är inte ett företag, utan flera. Runt om i landet finns 23 självständiga och kundägda länsförsäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB med dotterbolag. Länsförsäkringar AB har i uppdrag att bedriva gemensamma affärer inom bank och försäkring, bedriva strategiskt utvecklingsarbete och ge service till bolagen inom områden som skapar effektivitet och skalfördelar. Allt för att skapa förutsättningar för länsförsäkringsbolagen att bli framgångsrika på sina respektive marknader. Välkommen till en bank- och försäkringsgrupp som inte är riktigt som alla andra. 

Om jobbet

Personförsäkringar är det område som förväntas växa rejält de kommande åren. Lägg därtill att vi på Länsförsäkringar har ett tydligt uttalat mål att bli branschledare inom området, och att det här är en nyckelroll för att nå dit, så förstår du att den här yrkesrollen innehåller många roliga möjligheter för den som vill ta dem.

I rollen som Affärsvolymsansvarig är du affärsområdets ambassadör mot ledningen hos det lokala länsförsäkringsbolaget och tillför centrala kund- och affärsvärden till länsförsäkringsbolagens ledningar och medarbetare. Rollens fokus ligger på att hjälpa länsförsäkringsbolagen att se och utveckla affärsmöjligheterna inom personriskområdet och att stötta i att definiera det lokala bolagets ambitions- och tillväxtnivå här. När du och bolaget gemensamt upprättat tillväxtplanerna arbetar du för att stötta och coacha i själva genomförandet genom att förmedla kunskap och affärsområdets verktyg för att nå målen.

Vem är du?

För att passa in i rollen som vår nästa Affärvolymansvarig ska du ha erfarenhet av att agera affärsmässigt stödjande till en enhets- eller bolagsledning. Du ser det som en självklarhet att ta stöd i data, har gjort affärspotentialsbedömningar och föreslagit marknadsinitiativ samt gjort prognoser. Vidare ska du ha erfarenhet av idéförsäljning och avtalsförhandling och kan styrka god erfarenhet av att hantera längre samarbetsavtal eller kundrelationer med löpande avstämningar och uppföljningar. Tidigare har du arbetat som ledare, formellt eller informellt, och kan styrka erfarenhet av att framgångsrikt samla olika kompetenser i syfte att leverera lösningar och affärsresultat. Du är analytisk, leveranssäker och ger ett förtroendegivande intryck.

Vi vill att du har:

  • Erfarenhet av att ha budgetansvar för försäljning och av att verka i komplexa organisationer och åstadkomma kund- och affärsvolymsresultat.
  • Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande.
  • Nödvändig kunskap att göra affärs- och marknadspotentialsbedömning och business case.
  • Kunskap i att kravställa på kund-/marknads-/affärsdataunderlag, analysera utfall och lägga prognos.
  • Förhandlingserfarenhet och vana av att driva längre samarbeten med resultat.
  • Affärs- och relations/idéförsäljningsrelaterad bakgrund.
  • Kompetens inom försäkring, företrädesvis personrisk.

Det är meriterande om du har kunskaper inom agil metodik, då vi strävar efter att etablera agila metoder i affärsområdet.

Personliga egenskaper

  • Positiv och lösningsorienterad
  • Strukturerad 
  • Engagerad, hjälpsam och förtroendeingivande
  • Tycker om att tänka affär, sälja och göra affär
  • Pedagogisk och kommunikativ

Vilka trivs bäst hos oss?

Man gillar att arbeta på avdelningen om man tycker det är kul att vara med på en tillväxtresa, och då inte bara som passagerare utan genom att vara den som är med och leder den. Vi är ett varmt, kreativt, och prestigelöst gäng som hjälper och sporrar varandra. Vi har verktyg, processer och rutiner på plats men dessa är ingenting utan drivkraftiga och kloka människor bakom – helt enkelt sådana som du. Vi hoppas att du uppskattar krav och förväntningar och gillar att arbeta insiktsdrivet och professionellt och fortlöpande utvecklas i den riktningen.

Som chef upplevs jag engagerad, stöttande och närvarande. Jag arbetar långsiktigt och försöker ha en hög grad av tydlighet och transparens. Mitt fokus som chef ligger på att ge dig de förutsättningar som krävs för att du ska kunna bli världsbäst på din roll.

Mer information och ansökan

Låter det spännande? Då vill vi veta mer om dig! Välkommen med din ansökan redan idag. Vi arbetar löpande med denna rekrytering och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Åsa Brögger
Executive Search Consultant
+46 707 90 87 41
Mail
Amanda Pettersson
Senior Search Associate
+46 735 19 19 43
Mail