Klingit

Head of Social Media Marketing

Klingit är en snabbväxande creative tech start-up som erbjuder ett modernt, skalbart och enkelt sätt för företag att få hjälp med design, social media marknadsföring och webbutveckling. Klingit har med sin innovativa modell vuxit rekordsnabbt och har idag över 80 kunder och ett team på 30+ medarbetare över hela världen.

Nu lanserar bolaget en större satsning inom Social Media Marketing och söker en driven person som kan sätta upp och leda affärsområdet framåt.

Klingits Design-on-demand-modell bygger på en kombination av en smart teknisk plattform, lokala projektledare och creative directors samt ett globalt team av toppkreatörer. Baserat på stor efterfrågan från bolagets designkunder genomför nu Klingit en satsning på ett erbjudande inom Social Media Marketing.

Som Head of SoMe Marketing på Klingit ansvarar du för att leda denna satsning och i uppdraget ingår att definiera, utveckla, växa och leda erbjudandet tillsammans med våra kunder. I rollen ingår att leverera i kundprojekt kopplat till Social Media Marketing och efter hand att bygga upp ett globalt distribuerat team, som till största del kommer utföra det operativa arbetet. Det är en spännande roll med stort eget ansvar för det nya affärsområdet. Det kräver både strategisk höjd och operativ kunskap för att leverera i kundprojekt och leda andra, en god förmåga att bygga kundrelationer samt en entreprenörsanda att vidareutveckla en innovativ modell. Klingit är på en spännande resa med höga ambitioner gällande tillväxt och internationell expansion!

Ansvar inom rollen

  • Utveckling av Klingits erbjudande och paket inom SoMe Marketing
  • Resultat och budgetansvar för SoMe-erbjudandet
  • Bygga upp ett remote SoMe team som du har personalansvar för
  • Kund- och leveransansvar i SoMe-projekten – både strategiskt och operativt
  • Sätta strategier, analysera data, ta fram insikter och rekommendationer
  • Ha löpande kontakt med representanter från de största SoMe-plattformarna (Facebook, TikTok, Google och LinkedIn)  
  • Ansvar för försäljning och att bidra i utvecklingen av Klingits övriga erbjudanden och Klingit som bolag 

Erfarenheter som krävs: 

  • Minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete inom social media-annonsering 
  • Minst 3 års erfarenhet inom att skapa strategi för sociala medier (köpt främst) +God erfarenhet av att sätta KPI:er och mätvärden 
  • Haft kundansvar på byrå eller projektansvar på inhouse-avdelning 
  • Erfarenhet av att sätta upp målgrupper, pixlar, retargeting och produktkataloger
  • Jobbat med analysverktyg som Google Analytics, Agency360 och liknande 
  • Flytande i svenska och engelska 

Som person är du noggrann, strukturerad och duktig på att tydligt kunna delegera uppgifter till juniora personer i teamet. Viktigt att kunna leda och utveckla team på distans och ha en stark projektledningsförmåga, vara intresserad av att skapa skalbara processer och att ha ett stort driv.

Erfarenheter som är ett plus: 

  • Duktig på att skriva för sociala medier, med rätt tonalitet och målgruppsanspassning + Community Management 
  • Erfarenhet av att sätta upp skalbara processer
  • Erfarenhet av att jobba i en snabbväxande start-up eller scale-up miljö
  • Intresserad av övrig digital marknadsföring så som influenser marketing, nyhetsbrev, SEM, inbound marketing eller digitala events (tex liveshopping). 

Känner du att det känns som en bra match? Sök så snart som möjligt.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Christine Lacotte Olsson
Talent Acquisition Consultant
+46 735 43 55 23
Mail