Lexington Company AB

Marketing Manager

The Lexington Company är ett svenskt företag grundat 1997. Företaget finns representerat på ca 20 marknader i Europa samt i Kina. Lexington är ett premium lifestyle varumärke, verksamt inom området Home samt Fashion.Lexington arbetar efter en omnikanalstrategi och säljer D2C, via egen E-com, marknadsplatser och egna butiker, men också B2B via återförsäljare, både digitala och fysiska.  Lexington har dotterbolag i Norge, Tyskland och Finland och säljer via agenter i ett flertal länder samt via distributörer och masterfranchisetagare.Lexington följer en designtradition från New England, med starka inslag av det skandinaviska ursprunget. Produkterna är av hög kvalité och hållbarhetsarbetet är prioriterat, med en ambition att vara 100% hållbara 2030. Lexington firar 25 år under 2022.

I rollen som Marketing Manager är du ansvarig för all varumärkeskommunikation och alla marknadsaktiviteter globalt. Det inkluderar Digital Communication, Digital Brand Advertising, Social Media planning, Media planning, Marketing Activities, PR och Event samt Print material, Lexington Store Activities etc.

I rollen är du ansvarig för att öka Lexingtons varumärkeskännedom globalt och lokalt, att öka trafiken till Lexington Web Store (tillsammans med Global E-com Manager) genom digital annonsering, samt att driva trafik på sociala medier. Du är ansvarig för planering av PR och Event, vilket innebär att också ha kontakten med lokala PR kontor samt ge support till säljkontor och de olika marknaderna gällande aktiviteter och material. Du är även ansvarig för att stödja Retail med aktiviteter och material.

Som Marketing Manager leder du en marknadsavdelning bestående av; en webbredaktör, en digital kommunikationsspecialist, en marknadskoordinator samt en PR- och event koordinator.

Du rapporterar till CEO /Creative Director och ingår i företagets ledningsgrupp. Rollen är placerad på huvudkontoret i Stockholm city.

Uppgifter och ansvar

  • Operativt planera och driva kampanjer, totalt fyra Home and två Fashion per år samt Inseason aktiviteter.
  • Ansvar för global kampanjplan, guidelines och aktivering.
  • Ansvar för annonsbudget och mediaplanering.
  • Ansvar för strategisk utveckling av koncept och varumärke tillsammans med CD.
  • Ansvar för att driva trafik till e-com samt ansvar för den digitala varumärkesannonseringen.
  • Planera och proaktivt arbeta med marknads- och PR aktiviteter.
  • Nära samarbete med Retail och Marknadsplatserna kring aktiviteter, marknadsmaterial mm.
  • Kontaktperson för interna och externa varumärkesrelaterade förfrågningar och projekt.
  • Personalansvar för ca fem medarbetare.
  • Budgetansvar för avdelningen och marknadsföringen totalt.
  • Ingår i företagets ledningsgrupp.

Kvalifikationer och erfarenhet

  • Ca 4-5 års relevant erfarenhet från en marknadsavdelning, gärna i rollen som projektledare. Erfarenhet av marknadsavdelning i kombination med byrå är också relevant.
  • Erfarenhet inom retail, gärna från ett lifestyle varumärke.
  • Erfarenhet av att leda team är önskvärt.
  • Erfarenhet av digital marknadsföring, varumärkesannonsering och influencersamarbeten.
  • Erfarenhet av PR-arbete.
  • Mycket god kommunikationsförmåga, både tal och skrift. Engelska är ett krav.
  • Erfarenhet av att leda och driva projekt. 
  • Stor förståelse för konsumentmarknaden och intresse av kundbeteenden.

Personliga egenskaper

  • Driven, självgående. God förmåga att ta egna initiativ.
  • Prestigelös och god samarbetsförmåga.
  • Flexibel och god förmåga att hantera flera projekt samtidigt. 
  • God organisationsförmåga.
  • God förmåga att uttrycka sig båda i tal och skrift.
  • God stilistisk känsla och intresse för design och lifestyle-varumärken.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Matilde Jägerstig
Search Associate
+46 737 12 97 04
Mail