Foodmark AB

Senior Brand Manager

Foodmark AB är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med huvudkontor i Sundbyberg och egen tillverkning i Sverige. Foodmarks affärsidé är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken som Fjällbrynt, Rydbergs, Lohmanders, Delikatessfabriken samt Jensens såser. Foodmark ingår i livsmedelskoncernen Agra AS som är ett expansivt norskt familjeföretag. Agra har funnits i över 130 år och har verksamheter i Norge, Danmark och Sverige. Koncernen omsätter över 4 miljarder SEK, varav Foodmark står för ca 800 miljoner. Foodmark har ca 250 anställda och inom företagets kultur strävar man ständigt efter att kunna erbjuda sin personal möjligheter att utveckla sina färdigheter och göra framsteg inom företaget eller koncernen. För att läsa mer gå in på www.foodmark.se

Är du en kommersiellt driven marknadsförare med strategisk höjd? Är du en stark ledare med en förmåga att skapa energi, framåtdrift och stabilitet runt dig? Trivs du i en roll där du får stor möjlighet att påverka helheten från ax till limpa? Då kan rollen som Senior Brand Manager på Foodmark vara något för dig.

I rollen som Senior Brand Manager kommer du att ansvara för att driva arbetet med portfölj, varumärken, marknadsföring och innovation för att uppnå optimal tillväxt och lönsamhet inom samtliga kategorier på både kort och lång sikt. Du förväntas bidra till att marknadsavdelningen har ett väl fungerande samarbete med övriga funktioner såsom sälj, produktion och logistik för bygga ett starkt konsument -och kunderbjudande som säkrar fortsatt tillväxt.

I nära samarbete med marknadsdirektören ansvarar du för framtagning, implementering och uppföljning av marknadsplan och kommunikationsstrategier per kategori, portfölj och varumärke. Vidare kommer du även att bidra till att vidareutveckla processer för customer marketing och trade på ett sätt som främjar starka go to market-planer och hur Foodmarks produkter framställs, syns och aktiveras i butik. Du trivs med och är bra på att arbeta aktivt, nyfiket och framåtsträvande med trender, insikter, strategier, kommunikation och varumärke i en allt mer digitaliserad omvärld.

Tjänsten utgår från Foodmarks huvudkontor i Sundbyberg och rapporterar till Marknadsdirektören som sitter i Foodmarks ledningsgrupp.

Övergripande ansvar och primära arbetsuppgifter:

  • Leda innovationsarbetet och utvecklingen av varumärken, produktportfölj, marknadsföring och innovation för att optimal tillväxt och lönsamhet per kategori på både kort och lång sikt
  • Agera som en aktiv, närvarande och coachande ledare som gör att teamet utvecklas, presterar och är välmående på såväl team- som individnivå (3 direktrapporterande produktchefer)
  • Ständigt vidareutveckla och förbättra marknadsprocesser, säkerställa ett väl fungerande informationsflöde och ett optimalt samarbete med övriga funktioner både internt och externt
  • Tillsammans med Säljteamet och Customer Marketing Manager ansvara för kommersialiseringen av företagets strategier och produkter
  • Ansvar för utveckling, implementering och uppföljning av marknads-, innovations -och kommunikationsstrategier per kanal, portfölj och varumärke
  • Lönsamhetsansvar för samtliga varumärken och kategorier
  • Främsta KPI:er är marknadsandelar, varumärkesaspekter, lyckade innovationer och kostnadsbudget.

Bakgrund och tidigare erfarenhet:

  • Relevant akademisk utbildning
  • 5+ års erfarenhet av brand management inom FMCG med kommunikationsutveckling och ett portföljansvar
  • Gediget affärstänk och kommersiell förståelse
  • Erfarenhet av att leda andra
  • God förståelse och erfarenhet av ett insiktsbaserat arbete, med dokumenterad erfarenhet av Nielsen och/eller Ica Self-Serve.
  • Meriterande med erfarenhet av digital marknadsföring och/eller andra funktioner såsom försäljning, kategori/customer marketing eller reklambyrå.
  • Behärskar Office-paketet – i synnerhet Excel och Powerpoint.

Personliga egenskaper:

  • Gedigen kommersiell förståelse och en stark känsla för affären
  • Analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt med en förmåga att säkra lämpliga processer
  • Förstår och konverterar insikter och trender till konkreta tankar, planer och strategier
  • Drivande, positiv och en konstruktivt utmanande kraft som sätter agendan för marknadsavdelningen
  • Stor arbetskapacitet med hög energi som smittar av sig på andra och trivs att arbeta i ett högt tempo
  • Har ett övergripande perspektiv och strategisk höjd kombinerat med förmågan att sätta konkreta mål och arbetar effektiv uppföljning
  • God kommunikativ förmåga både internt och externt
  • Är stabil även ”när det brinner” och skapar trygghet, tillit och motivation i alla relationer
  • Kreativ, nyfiken och utforskande personlighet med en förmåga inspirera andra och att leda kreativa processer
  • Fokuserad på utveckling av såväl medarbetare, processer, organisation och dig själv.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Malin Johansson
Office Manager & Search Associate
+46 760 10 13 52
Mail
Andrea Strand
Partner & Senior Executive Search Consultant
+46 763 07 38 11
Mail