Publicis Groupe

Commerce Strateg

Publicis Groupe är en av de största kommunikationskoncernerna i världen med huvudkontor i Paris. Vi består av ett flertal byråvarumärken globalt – i Sverige verkar vi under en Branded House-modell med huvudenheterna Publicis Media, Publicis Creative och Publicis Studio. Publicis Media är Sveriges största mediebyrå och Publicis Creative & Publicis Studio växer snabbt. Utöver detta har vi tre centrala "Power of One-enheter" som stödjer alla byrådiscipliner: Strategi, Insikt och Data&Tech. Inom Publicis Groupe har vi även BBH med expertkompetenser inom tjänstedesign och Publicis Sapient som är ledande inom digital transformation. Vi är 155 kollegor baserade på våra två kontor i Stockholm och Malmö. Organisationen består av olika nationaliteter med olika kompetenser. Vi är konstruerade som en juridisk enhet, och som sådan är det ingen skillnad i var intäkter tjänas in och var kostnader bokförs – allt kommer ur samma balansräkning. Vi arbetar tillsammans tvärfunktionellt varje dag under det vi kallar "Power of One” och vi alla identifierar oss som Publicis Groupe.

Om tjänsten

Nu söker Publicis Media en Commerce Strateg med fokus på omnikanalskunder. Vi söker dig som vill leda våra kunder inom e-handelsfrågor där du är ansvarig strateg med fokus på ”below-the line” och omnikanal. Det är en ny roll där du kommer leda ett Commerce-forum internt som innehåller medarbetare från alla kategorier.

Som Commerce Strateg sitter du mellan affär, media, teknologi och kommunikation och jobbar tillsammans med alla våra discipliner inom Publicis, det vi kallar Power of One. Du är en essentiell del av kundteamet där du agerar rådgivare och strateg, med styrkan att se hela köpresan, oavsett om försäljning kommer från egen butik, via marknadsplatser eller partnerdetaljister. Vi ser att du troligtvis har en bakgrund från kundsidan eller en gedigen digital byråbakgrund, men mest viktigt att du brinner för e-handel och är trygg i att hantera omnikanalsfrågor.

Arbetsuppgifter

Strategi och acceleration:

  • Driva kundrelationer genom att utforma, utföra och förbättra Commerce-strategier och taktiska rekommendationer för de kunder och kundteam du arbetar med.
  • Driva innovation och best practice kring vår Commerceprodukt.
  • Rådgivning kring kundsegmentering och hopkoppling av kunddata över olika försäljningskanaler och kundresa.

Media, kommunikation och teknologi:

  • Säkerställa en övergripande kundstrategi över performance media, marknadsplatser och trade media.
  • Taktiskt driva below-the-line relaterade frågeställningar och projekt.
  • Utveckla partnerrelationer med detaljister inom trade marketing, datautbyten och affärssamarbeten.
  • Vid behov, stötta i analys och förbättring av varumärkets on-site performance hos e-detalister och marknadsplatser inom områden som köpresa, kreativ utformning, promotions, detaljist-SEO med mera.

Bakgrund och färdigheter

  • +5 års relevant erfarenhet från kund- eller byråsidan. Till exempel som Marknadschef, E-commerce Manager eller en gedigen digital byråbakgrund.
  • Du har en akademisk eller eftergymnasial utbildning.
  • Datadriven och med ett starkt intresse för e-handel, teknik och marknadsplatser.
  • Erfarenhet från omnikanalskunder är meriterande.

Personliga färdigheter

  • Du är kommunikativ, strategisk och har erfarenhet av att operativt leda grupper.
  • Du är engagerad och brinner för e-handel samt att agera konsultativt mot kund och kan läsa av behov.
  • Du är prestigelös och mån om att stötta dina kollegor när det behövs.
  • Du växlar bekvämt mellan att tänka långsiktigt och strategiskt men kan även arbeta detaljerat och taktiskt.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Helene
Helen Bergman
Executive Researcher
+46 735 13 56 11
Mail
Marika Setterwall
Consultant
+46 733 44 58 55
Mail