Nordea

Social Media Performance Specialist

At Nordea, we see that the world is changing fast – and we want to be one step ahead of the curve. That’s why we’re deeply committed to providing the financial solutions of tomorrow to our customers. With us, you’ll be in good company with a chance to make your mark on something bigger. 

Vill du ha rollen som viktig drivkraft för Nordeas paid social media aktiviteter mot privatkunder i Sverige? Vi söker en affärsorienterad och passionerad Social Media Performance Specialist med +3 års erfarenhet och en kreativ förmåga, som kan omsätta kundens behov i kombination med Nordeas potential till effektfulla Paid SoMe aktiviteter som levererar mätbar ROI och ROAS.

Som Social Performance Specialist kommer du tillsammans med vår seniora Digital Media Specialist att ansvara för att sätta upp, hantera och optimera våra annonskampanjer med relevanta och engagerande annonser, som syftar till att marknadsföra och sälja våra bankprodukter och lösningar.

Detta är en ny roll i teamet där du kommer få ansvar att etablera ett nytt arbetssätt, och sätta upp ramverk och metoder för att genomföra arbetet, i nära samarbete med ett team på + 20 med engagerade och drivna digitala marknadsföringsspecialister.

Rollen är baserad i Stockholm, där teamet du jobbar med dagligen också finns. I ditt lokala team ingår den blandning av kompetenser som behövs för att utföra identifierade behov och möjligheter, såsom bl a digitala marknadschefer, digitala mediaspecialister, webbanalytiker, konverteringsspecialister och copywriters.

Samtidigt har du digitala paid medie-kollegor i ett virtuellt team i hela Norden som du samarbetar nära – genom att dela erfarenheter, kunskap och initiativ över gränserna för att åstadkomma ett större genomslag.

Vad du kommer att göra:

  • Översätta affärsmål till effektiva strategier för att driva försäljning och trafik med hjälp av Paid Social Media
  • Rekommendera rätt SoMe-kanal, och strategi för upplägg och kreativt uttag.
  • Daglig praktisk (hands-on) hantering av SoMe-konton
  • Skapa kreativa uttag via egna verktyg
  • Hantera resultatrapporter och analysinsikter, och optimera kampanjer mot intäkter (ROAS)
  • Att alltid utmana status quo

För att lyckas i denna roll tror vi att du:

  • Har ett affärsfokus och är passionerad i att driva försäljning genom digital marknadsföring och sociala medier.
  • Är datadriven och har en stark analytisk förmåga. Du är van vid att använda analysverktyg för att övervaka, mäta och dra slutsater med fokus på att driva leads och försäljning.
  • Har en kreativ förmåga att omsätta budskap i ord och bild, i kombination med tålamod att jobba med optimering över tid för att åstadkomma resultat.
  • Trivs i en komplex miljö där man genererar idéer, löser problem självständigt och kommunicerar dessa idéer och beslut effektivt till teammedlemmar och övriga ansvariga

Din erfarenhet och bakgrund:

  • Bevisad erfarenhet av att driva tillväxt digitalt (leads och försäljning) via SoMe
  • Praktisk erfarenhet av att hantera försäljningsdrivna SoMe-kampanjer, initiativ och tester,
  • Praktisk erfarenhet av att använda plattformar som konsoliderar och hanterar SoMe-konton och kampanjer
  • Praktisk erfarenhet av att använda analysplattformar som Adobe Analytics, Google Analytics, etc.
  • Erfarenhet av marknadsföring och digital försäljning av komplexa produkter eller tjänster, där förtroende och kunskap utgör grunden.
  • Flytande i både skriftlig och muntlig svenska & engelska (professionell nivå)
  • Relevant utbildning i marknadsföring, reklam, business eller relaterat område. Motsvarande års arbetslivserfarenhet kommer att övervägas i stället för en examen.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Lovisa Sundström
Talent Acquisition Specialist
+46 735 43 55 23
Mail
Simon Tännström
Talent Acquisition Consultant
+46 701 59 59 15
Mail