Business Sweden

Regional Rådgivare – Västerås

For Swedish companies, we provide strategic advice, sales execution and operational support to help them grow their international revenues. We have achieved our expertise by being present in the world's 50 most promising markets. For international companies we ensure that they can rely on our knowledge, experience and extensive network to identify new business opportunities and achieve an accelerated return on investment. Business Sweden was founded in 2013, by a merger of the Swedish Trade Council (Exportrådet) and Invest Sweden. Business Sweden is owned by the Swedish Government and the industry, a partnership that provides access to contacts and networks at all levels.

Vill du skapa värde för Sverige och trivs i en konsultativ roll där du får hjälpa svenska företag att växa globalt? Då kan vi ha rollen för dig!

Småföretagsprogrammet finansieras av regeringen för att stödja små och medelstora företag i Sverige att växa globalt. I rollen som regional rådgivare arbetar du nära företag och tillsammans med Business Swedens internationella kontor för att stärka ett företags globala expansion. Som regional rådgivare arbetar du nära andra regionala organisationer i syfte att stimulera ekonomisk tillväxt och sysselsättning genom att främja svensk export och internationalisering.

Ansvar och arbetsuppgifter:

I rollen ingår att hålla dig uppdaterad på senaste trenderna inom smart energi och dela med dig av insikter till kollegor och samarbetspartners. Som regional rådgivare förväntas du etablera och underhålla nätverk inom ditt affärsekosystem / industri och vara en förtroendeingivande rådgivare till kunder och intressenter.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Identifiera, proaktivt bearbeta och agera rådgivare till små och medelstora företag med exportpotential, i syfte att säkerställa en långsiktig internationaliseringsplan för företaget
  • Identifiera och forma konsultprojekt i samarbete med utlandskontoren till utvalda företag
  • Representera Business Swedens alla affärsekosystem och Business Swedens hela tjänsteportfölj i tilldelad region och regional exportsamverkan (RES)
  • Aktivt delta i och leda förbättringsprojekt inom Business Sweden och tillsammans med externa samarbetspartner

Kvalifikationer – kompetens och personliga egenskaper

I den här rollen behöver du ha en grundlig förståelse för drivkrafter hos företagen och finansiell kompetens för att kunna ge långsiktig rådgivning. Du kan se drivkrafterna bakom en kunds behov och översätta detta till värdeskapande aktiviteter och har en förmåga att hantera affärsmöjligheter på ett sätt som leder till hög kundnöjdhet.

Som person ser vi gärna att du vill bidra till andras framgång och kan lyfta fram andras styrkor. Vidare trivs du att samarbeta med andra och det faller sig naturligt för dig att kontinuerligt dela erfarenheter med dina kollegor i organisationen. Du har en förmåga att anpassa dig till de många miljöer som vi verkar i och kan snabbt överföra kunskap från ett område / marknad till en annan där du hittar innovativa lösningar & idéer som tillgodoser kundernas behov.

Formella krav

  • Minst 5 års erfarenhet från affärsutveckling, konsult eller rådgivning och minst 10 års total arbetslivserfarenhet där det är meriterande med erfarenhet från området smart energi
  • Masterexamen inom naturvetenskap eller företagsekonomi
  • Expertkunskap och insikt i utveckling av små och medelstora företag
  • Erfarenhet av projektledning
  • Internationell affärserfarenhet
  • Meriterande med erfarenhet från en ledande position
  • Flytande i svenska och engelska (i skrift och verbalt). Ytterligare språk är meriterande
  • Tjänsten kräver affärsresor inom Sverige och internationellt (körkort är ett krav)

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Lovisa Sundström
Talent Acquisition Specialist
+46 735 43 55 23
Mail
Simon Tännström
Talent Acquisition Consultant
+46 701 59 59 15
Mail