OBOS i Sverige

Marknadschef

Om företaget

OBOS är en av Sveriges och Norges största bostadsutvecklare och ägs av sina drygt 530 000 medlemmar. OBOS grundades i Oslo 1929 och erbjuder bostäder för alla livets faser i form av villor, kedjehus, radhus, parhus och flerbostadshus, i stad och på landsbygd. Koncernen har omkring 2 600 anställda, varav knappt 1 000 i Sverige i dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. Vi verkar i Sverige genom varumärkena OBOS, Smålandsvillan och Myresjöhus. OBOS utvecklar flerbostadshus på entreprenad i större städer och är Sveriges ledande aktör inom industriellt och hållbart byggande i trä. OBOS mål är att erbjuda 20 procent av bostadsutbudet genom boköpsmodeller för att ge fler möjligheten att äga sitt boende. Vi har ett aktivt samhällsengagemang och 10 procent av vinsten i OBOS går tillbaka till samhällsnyttiga ändamål. Vi miljöcertifierar våra bostäder och bygger gärna socialt, grönt och ekonomiskt hållbara trädgårdsstäder.

Arbetsuppgifter

Har du tidigare erfarenhet av att arbeta som marknadschef inom bostadsutvecklingsbranschen? Trivs du i en strategisk roll där du har många bollar i luften?

OBOS söker nu en affärsinriktad marknadschef, som vill vara med och bidra till vår fortsatta framgångsrika resa genom att bygga trygga och hållbara bostäder för hem och vardagsliv.

Om rollen

Du kommer ha ett helhetsansvar för marknadsföring för OBOS bostadsutvecklingsprojekt och säkerställa att de är i enlighet med vår vision, strategi och mål. Du kommer primärt rapportera till Marknad- och Kommunikationsdirektören i Sverige samt har en tät dialog med VD/försäljningschef/affärsområdeschef i respektive bolag där du även ingår i försäljnings-/ledningsgrupper.

Du kommer att vara chef för ett team om sju marknadsprojektledare och del av ledningsgruppen för Marknad och Kommunikation.

  • Leda och vara drivande i att leverera resultat utifrån upprättade marknadsplaner och marknadsföringsbudget för projekten.
  • Analysera marknad-, kund- och produktbehovet på marknaden baserat på insiktsarbete och tillgängliga analyser.
  • Planera och tillse att sälj- och kundevent genomförs i projekt.
  • Kommunikation av OBOS vision, värderingar, mål, budskap mm såväl internt som externt.
  • Sköta upphandling av externa tjänster och produkter i enlighet med budget.
  • Initiera och delta i utveckling av OBOS; exempelvis gemensamma verktyg som CRM, web, processer, rutiner, mallar mm.
  • Digitalisering av marknadsföring, kund- och säljprocesser inklusive CRM.
  • Ansvara för att relevanta processer och rutiner finns, följs och utvecklas.
  • Ansvarig för att leda, utveckla och skapa en hållbar arbetsplats för ditt team.

Kvalifikationer

  • Akademisk utbildning med inriktning mot marknadsföring, ekonomi eller motsvarande.
  • Minst 7 års erfarenhet av liknade arbete och ansvar.
  • Flytande i svenska, både i tal och skrift.

Meriterande erfarenheter

  • Erfarenhet av att jobbat med projektmarknadsföring av nyproduktion inom bostadsutvecklingsbranschen.
  • Erfarenhet av segmentering och digitalisering som säkerställer en enhetlig kundupplevelse.
  • Erfarenhet av att arbeta med kundresor och implementering av så väl fysiska som digitala kundupplevelser.

Personliga egenskaper

Som person ser vi att du är en försäljning- och marknadsorienterad person som alltid har kundens behov i fokus.

Du är van vid att arbeta strategiskt och har ett analytiskt och systematiskt arbetssätt med hög genomförandekraft. Utöver detta ser vi att du är en lösningsorienterad person som har god kommunikationsförmåga och är självständig i ditt sätt att arbeta.

Eftersom du kommer ha både individuella möten samt möten med större grupper ser vi att du är en god kommunikatör. Slutligen ser vi att du är initiativrik och har ett starkt intresse av att tänka nytt.

Vårt erbjudande till dig

OBOS är en av de snabbast växande bostadsutvecklarna i Norden med uttalade mål att växa i Sverige. Vi satsar dessutom på att medarbetare ska må bra, både i och utanför arbetet, genom att aktivt uppmuntra till exempelvis friskvård och sociala aktiviteter – allt för att skapa en positiv teamkänsla bland våra anställda.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna. Tillträde enligt överenskommelse.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 30 augusti!

Urval och intervjuer kommer att ske löpande och annonsen kan komma att stängas innan sista ansökningsdag.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Louise Jonsson
Talent Acquisition Consultant
+46 739 46 86 44
Mail