KICKS Group

Commercial & Activation Manager

Om KICKS GroupKICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och är en del av Axel Johnson-koncernen. Genom sina varumärken; KICKS och Skincity, möter KICKS Group de nordiska skönhetskonsumenterna varje dag. Målet är att, med ständig förnyelse och förändringskraft, driva utvecklingen inom branschen och alltid ligga i framkant för att möta kundernas behov med starka och inspirerande kunderbjudanden med hög grad av personlig service, starka produktvarumärken och unika köpupplevelser. KICKS erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Med välutbildade skönhetsexperter och en omnikanalslösning, där fysisk butik och e-handel är integrerat, erbjuder KICKS personliga och inspirerande skönhetstjänster och över 35 000 produkter från över 300 varumärken. KICKS har ca 230 butiker i Sverige, Norge och Finland.Skincity är en hudvårdsklinik online som erbjuder ett unikt servicekoncept med specialistkunskap och noga utvalt sortiment inom professionell hudvård och makeup. Skincity är verksamt i Norden samt i Storbritannien.

KORT BESKRIVNING AV ROLLEN

Tillsammans med KICKS Group söker vi en erfaren, driven och strukturerad Commercial & Activation Manager med ett utpräglat affärs- och kundfokus som vill vara med på en förändringsresa. Du trivs som bäst i en snabbrörlig och dynamisk företagskultur.

I rollen som Commercial & Activation Manager kommer du att ansvara för kampanjplanering och att sätta den kommersiella planen för utvalda kategorier och varumärken inom ditt affärsområde. I enighet med företagets strategi, värderingar och policys och processer förväntas du på ett engagerat och ansvarsfullt sätt leda och utveckla kategorier och varumärken inom det egna ansvarsområdet. Med passion och frihet under ansvar leder och utvecklar du ditt ansvarsområde för att nå gemensamma och individuella mål med konsumenten i fokus. 

Du rapporterar till Group Manager Commercial & Activation och blir en del av ett förändringsorienterat företag där tempot ofta är högt och engagemang och möjligheter ständigt ligger i luften.

Vi söker dig som brinner för att bygga goda relationer och som med ett kommersiellt försäljningsfokus vill vara med och ta organisationen till nya nivåer. Du är en operativ stjärna som alltid levererar och trivs i en stark företagskultur med högt i tak där driv och initiativtagande värderas högt. Vidare så är du en utåtriktad, prestigelös, samarbetsvillig och analytisk person som ser spänt på möjligheten att få utveckla attraktiva erbjudanden och ett optimalt sortiment för KICKS konsumenter.

ÖVERGRIPANDE ANSVAR

  • Ansvar för kampanj- och aktivitetsplaner för utvalda kategorier och leverantörer inom sitt ansvarsområde
  • Ansvar för sortimentsutveckling enligt ramverk baserat på kategoristrategi, storlek & prioritet
  • Ansvar för att kontinuerligt analysera och utvärdera försäljnings- och marginalutveckling samt övriga KPI:er och ta fram åtgärder för att säkerställa måluppfyllelse
  • Ansvar för att skapa förutsättningar för tvärfunktionellt samarbete
  • Säkerställa arbetet med att förbättra yta och exponering för erbjudandet i befintliga butiker, i nyetableringar och ombyggnationer
  • Bidra till arbetet med att sätta budget och prognoser för kampanjer i nära samarbete med Supply Team
  • Bidra till avdelningen för Category & Buying med expertis inom egna området samt gemensamma ansvaret i teamet att utveckla affären i enlighet med uppsatta mål
  • Löpande kontakt med leverantörer med ansvar att skapa goda relationer i syfte att utveckla nya affärsmöjligheter
  • Delaktig i utformning av kampanjprogrammet genom koordinering av kampanjplanerna samt föreslå prioriterade satsningar för att säkerställa en lönsam affär med rätt balans av bas & kampanjförsäljning

KRAV PÅ ERFARENHET

  • Minst 2-3 års erfarenhet från likvärdig roll med fokus på kampanjplanering, inköp, kategoriansvar eller motsvarande
  • Relevant utbildning inom ekonomi och/eller inköp eller likvärdig
  • Erfarenhet av att ta fram och ansvara för övergripande kampanjplaner inklusive införsäljning av marknadsföring till våra samarbetspartners på leverantörssidan
  • Erfarenhet av kategori-, sortiment- och varumärkesutveckling där du är van att via shopper/kunddata bygga och arbeta med kategoriplaner och finansiell prognostisering
  • Erfarenhet av datadriven affärsmodellering ink. scenarioplanering för lönsamhetsutveckling
  • Erfarenhet av Nielsen, Google Analystics el andra branschstandard verktyg för analys
  • Erfarenhet av prisanalys och prisförhandlingar
  • Utpräglat affärssinne med bred förhandlingsvana inklusive avtalsförhandling 

PERSONLIGA EGENSKAPER

  • Driven personlighet som får saker gjorda, tar stort eget ansvar och arbetar proaktivt för att avdelningen skall nå sina mål
  • Utpräglat affärssinne med kommersiell förståelse
  • En stark analytisk förmåga
  • Strukturerad, tydlig och lösningsorienterad 
  • Prestigelös med god förmåga att kommunicera, prioritera och arbeta ”enkelt” utan att tappa detaljerna

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Sophie Karlsson
Executive Search Consultant
+46 761 62 99 10