Fazer Bakery Sweden

Senior Key Account Manager – Fazer Bakery

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

FAZER BAKERY

Rollen som Senior Key Account Manager på Frazer Bakery Sweden, är en nyckelroll inom Fazer och innebär bland annat ett helhetsansvar för någon av Fazers största och viktigaste kunder. Du är en del av ett framgångsrikt säljteam och rapporterar till KAM-chefen och utgår från Frazers huvudkontor I Stockholm.

Som Senior KAM på Fazer är du volym, lönsamhets och marknadsandels ansvarig för hela produktportföljen. En framgångsrik KAM har en bra balans mellan kort- och långsiktiga perspektiv. Det krävs en god taktisk förmåga för att kunna säkra kampanjer och listningar, vilket gör att KAM arbetar nära och integrerat med många kontaktytor hos kund likväl som internt på Fazer Bakery.

Ansvarsområden:

• Ansvara för strategisk och relationsbyggande försäljningen mot en eller flera kund

• Tillsammans med kund utarbeta och implementera affärsplaner för bland annat gemensam lönsamhet, försäljning, kostnader och marknadsaktiviteter

• Agera kontaktlänk gentemot kunden vad gäller ex aktivitetsplanering, avtalsförhandlingar, sortiment och kategoriprojekt

• Leda sortiment- och prisförhandlingar med kund

• Implementera de prioriterade marknadsaktiviteterna och ta fram säljplaner

• Övervaka och utvärdera alla aktiviteter hos kund och därmed skapa en ‘action plan’ för åtgärder

• Förbereda rapporter inom Försäljning, Marknadsanalys, Konkurrensanalys samt trendanalys.

• Ansvar för budget och kostnader

Erfarenhet och kompetens

• Du är en mycket god förhandlare med gedigen erfarenhet av kommersiellt arbete

• Har en relevant akademisk utbildning inom Ekonomi

• 5- 8 års erfarenhet från DVH varav minst ett par år som KAM

• Mycket goda resultat från att utveckla sitt kundkonto

• Erfarenhet från förhandling

• Erfarenhet från joint business planning

• Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift

Kompetensprofil

Rätt kandidat gillar att arbeta i ett högt tempo med många parallella arbetsuppgifter. Naturligtvis har du en god kommersiell erfarenhet från liknande roller. Erfarenhet och kunskap om DVH är en förutsättning och en god analytisk förmåga i kombination med strategisk kompetens är viktigt för att lyckas i rollen. Du är duktig på att omsätta analys till affärsmässiga och konkreta aktiviteter.

Vidare är det viktigt att du har förmågan att arbeta affärs orienterat och har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla relationer med kunder, medarbetare och andra nyckelpersoner. Du är en duktig kommunikatör i tal och skrift. Du är proaktiv och ligger alltid steget före. Du är positiv till förändring och driver gärna innovation och förändring. Du är nyfiken och orädd och gillar tempot i branschen!

För rätt person är det här en fantastisk utmaning och möjlighet att komma in i ett sammanhang som vilar på stabil grund, men som har påbörjat en spännande resa med stor förändringsbenägenhet inom flera områden.

För mer information kontakta Karin Geber; karin.geber@headagent.se 0706431554 eller Sophia Brown; sophia.brown@headagent.se 076-000 11 50