Discovery Networks Sweden AB

CRM-Specialist Dplay

Discovery Networks Sweden är landets näst största kommersiella mediahus och omfattar bland annat tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Discovery Channel, Eurosport samt Dplay en av Sveriges snabbast växande onlineplattformar med 1,7 miljoner startade strömmar per vecka. Discovery Networks Sweden ägs av Discovery Inc (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världsledande inom verklighetsbaserad tv-underhållning och som når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.

Dplay är en streamingtjänst som samlar det bästa innehållet från några av Sveriges – och världens – största tv-kanaler. Dplay erbjuder program från bland annat Kanal 5, Discovery Channel och Eurosport. Det betyder innehåll i världsklass i kategorier som underhållning, dokumentärer och sport. Dplay relanserades i januari 2018. Den nya versionen av Dplay är under utveckling – med kontinuerliga uppdateringar och leverans av förbättrad digital tv-teknologi. Nu söker Dplay efter en CRM-specialist som ska vara med på resan framåt.

Som CRM-specialist har du ett övergripande ansvar att hjälpa det existerande nordiska teamet utföra och utforma CRM-strategin för Dplay i Sverige, Norge, Danmark och Finland för att behålla kunder och minska churn. Utifrån CRM-strategin arbetar du med att sätta kundsegmenteringsmodeller och ständigt driva och optimera produktrekommendationer. Du ansvarar även för att implementera CRM-strategin inom de olika organisatoriska avdelningarna samt kontaktytor: så som sociala medier, web, mobil (push notiser), triggerbaserade email flöden/kampanjautomatisering. Du arbetar i Adobe Campaign Standard för att förbättra kundkommunikation och kravställer mot produkt och IT för att driva CRM-strategin och Dplay framåt.

CRM-specialist Dplay rapporterar till VP Digital Dplay och sitter i den nordiska CRM ledningsgruppen.

Arbetsuppgifter.

  • Planera och sätta upp CRM-kampanjer i ACS eller liknande CRM system och introducera nya initiativ för att möta marknadstrender och affärsbehov.
  • Samla in, segmentera och utvärdera konsumentdata för att säkerställa att kundrelationsprogrammen är effektiva, håller hög kvalitet och att de leder till hög kundlojalitet.
  • Samarbeta med lokala CRM- och redaktionsledare på marknader för att säkerställa att genomförandeplaner för distribution av lokalt innehåll utformas optimalt och kommuniceras fullständigt.
  • Ständigt utvärdera och analysera resultat av kampanjer för att driva bästa praxis.

Erfarenhet.

  • Minst 3 års hands-on erfarenhet av marketing automation-verktyg och att bearbeta stora mängder data.
  • God erfarenhet av Omnichannel CRM-arbete i digitala kanaler; push notifications, Messeger, Facebook.
  • God erfarenhet av att kravställa mot produkt och IT och utvärdera olika CRM-verktyg.
  • Starkt meriterande att tidigare implementerat CRM-system och/eller arbetat i olika CRM-system.
  • Meriterande med erfarenhet av CRM-arbete på byrå alt. på ett företag med digitala abonnemangstjänster.
  • Flytande i svenska och engelska, meriterande med andra nordiska språk.

Personlighet.

  • Passionerad för stora mängder data och kundsegmentering
  • Doer som också kan höja blicken
  • Drivs av att få bygga upp och utveckla
  • Analytisk och systematisk
  • Stabil och trygg i en större organisation