Lindex AB

SEM-Specialist

Lindex är en internationell modekedja med över 480 butiker på 17 marknader. Vår affärsidé är inspirerande och prisvärt mode. Lindex sortimentet omfattar flera modekoncept inom dam-, barn- och underkläder för modeintresserade kvinnor. Vi har cirka 5000 anställda världen över med ett huvudkontor i Göteborg samt ett presskontor i Stockholm.
 
På Lindex lägger vi stor vikt vid hållbarhet i alla led i våra processer – från design till återanvändning och återvinning. Vi arbetar med att minimera den påverkan vi har på vår miljö genom att använda jordens resurser på ett klokt sätt, och vi är måna om att behandla såväl våra egna anställda som fabriksarbetare ansvarsfullt och med respekt. Vi strävar efter att vara ett av de mest hållbara, öppna och pålitliga företagen i branschen.
 
Som designers, leverantörer, tillverkare och konsumenter, tillsammans kan vi göra en hållbar skillnad i modebranschen. Läs mer om oss och vårt mode på www.lindex.com.

Lindex genomgår för närvarande stor förändring med fokus på digital försäljning och marknadsföring. För att möta marknadens behov utvecklas avdelningen Digital Sales, där flera specialistroller ingår. Teamet hanterar frågor som rör ägda och köpta kanaler av bl.a. SEO, SEM, Social och Display, på både en strategisk och taktisk nivå. Om du är intresserad av att arbeta strategiskt och operativt med SEM-frågor på flera marknader, och samtidigt är en analytisk men kommunikativ lagspelare; är det troligtvis dig vi söker som SEM-specialist till Lindex huvudkontor, centralt i Göteborg. 

Du kommer ingå i ett team om sex personer vars specialistkunskaper täcker Lindex samtliga digitala marknadsföringskanaler. För SEM är fokus tillväxt, och det finns en satt budget och strategi för 2019. Dina arbetsuppgifter kommer täcka att global uppsättning och strategi för Lindex fokusmarknader, där du genom regelbundna uppföljningar av mål och budget, gör de förändringar som krävs för att nå resultat.

Då detta är ett område som håller på att utvecklas inom Lindex, kommer rollen ställa krav på din förmåga att:

·     Se över och utveckla strukturer och processer inom SEM

·     Målsättningar

·     Kravställa internt och externt, ex mot leverantörer

Ansvarsområden

·     Global uppsättning och strategi för sökannonsering och PPC

·     Analys av resultat och måluppfyllnad

·     Skapa och sätta struktur för SEM-arbetet framåt, på både strategisk och operativ nivå

·     Proaktivt agera som beställare och kravställare mot leverantörer av köpt media

Vi tror att du

·     3+ års erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med SEM/PPC-frågor på flera marknader, och hanterat större konton. Ett plus om du arbetat med Paid Social eller Display, men det är inget krav.

·     Har djup kunskap i Google Ads (Adwords) och goda kunskaper i Google Analytics, Bing Ads, samt tredjeparts-plattformar som DoubleClick och/eller Adobe Media Optimizer.

·     Har tidigare erfarenhet, antingen från byråsidan eller annat e-handelsbolag

·     Hanterar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift

·     Datadriven och analytisk och arbetar obehindrat i Excel och Power Point

·     Har ett stort intresse till digital marknadsföring och dess utveckling