Lantmännen

Brand & Planning Manager

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på lantmannen.se.

Till rollen som Brand & Planning Manager söker vi nu en person som ska ansvara för att utveckla och driva Lantmännenkoncernens strategiska process för omvärlds-, marknads-, kund och konsumentförståelse. Du planerar, utvecklar och driver Lantmännens gemensamma process för varumärkesutveckling, varumärkeshantering (Brand Management) samt marknadskommunikation. Vidare arbetar du med uppföljning av Lantmännens varumärkesutveckling bland våra konsumenter och ägare. Du driver självständigt strategiska varumärkesprojekt och tar fram och utvecklar beslutsunderlag bland annat för enhetens affärsplan, budget och marknadsarbete. I rollen utvecklar du koncernens arbete kring gemensamma processer och metoder inom funktionsområdet (Brand Academy).

Du blir en del av den koncernövergripande marknads- och kommunikationsenheten och du rapporterar till Kommunikationsdirektören. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Lantmännen HK i centrala Stockholm.

Erfarenhet

  • Du har akademisk examen inom företagsekonomi med inriktning på marknadsföring eller motsvarande.
  • Du har ca 7-10 års arbetslivserfarenhet från större företag och/eller som senior konsult inom varumärkes-, kommunikations- eller marknadsundersökningsområdet.
  • Du har bred kompetens inom marknadsundersöknings- och varumärkesområdet samt har erfarenhet av arbete med konsumentbeteende, reklameffekt och mediemätningar samt varumärkesmätningar.
  • Vi ser gärna att du har mycket god kännedom om marknadsanalysmetoder samt ett innovativt och pragmatiskt tänkande kring metoder, processer och applicering av insiktsfrågor i affärs- och marknadsfrågor.
  • Vidare har du mångårig erfarenhet av insiktsdrivet varumärkesarbete, strategiutveckling, inköp och operationalisering av insiktsunderlag och samordningsarbete inom en komplex organisation.
  • Du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt i både svenska, engelska samt en fördel om du har god förståelse för övriga nordiska språk.

Personliga egenskaper

  • Ambitiös, social och kommunikativ.
  • Du är van att driva projekt självständigt samt duktig på att påverka din omgivning på ett professionellt sätt.
  • Du har även en god analytisk ådra och en stor affärsförståelse.
  • Du är handlingsorienterad och kan prioritera ditt arbete, även i stressiga situationer.
  • Du kan samarbeta på alla nivåer inom företaget och är van att bygga nätverk såväl internt som externt.

Självklart delar du våra värderingar Öppenhet – Helhetssyn – Handlingskraft.

Vi söker kompetenta medarbetare som kan bidra till vår verksamhet. Lantmännen arbetar aktivt med att säkerställa att vår arbetsplats är utvecklande för alla oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion eller funktionshinder.