Swedish Match AB

Key Account Manager E-commerce

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer samt Tändprodukter. Det största produktsegmentet är Rökfria produkter som inkluderar nikotinportioner, snus, moist snuff och tuggtobak. Med visionen om en värld utan cigaretter eftersträvar koncernen att bidra till förbättrad folkhälsa genom att erbjuda attraktiva alternativ till cigaretter. Några välkända varumärken är General, Göteborgs Rapé, Ettan, ZYN, VOLT och Onico. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och Skandinavien. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Om rollen

Den digitala transformationen sätter krav på hur vi jobbar tillsammans med våra kunder för att på bästa sätt möta våra konsumenters behov. Ny teknik möjliggör nya digitala lösningar och ökad effektivisering av affärsprocesserna. Det innebär att vi behöver bli lika bra på vår affärsutveckling som på vår traditionella försäljning, att vi blir modigare, vågar testa nya vägar, utmana och tänka nytt. Därför tillsätter vi nu en ny spännande och utvecklande roll med detta fokus, som KAM E-com. Vårt syfte är att driva fortsatt framgång inom befintliga och nya digitala kanaler, vårt i särklass snabbast växande affärsområde. I denna viktiga KAM-roll ser du till att våra kunder ständigt utvecklas och har kunskap om vad som krävs för att lyckas på dagens digitala handelsplats. Du jobbar proaktivt både med befintliga och nya kunder, för att hitta de bästa gemensamma affärsmöjligheterna 

Ansvarsområden

  • Kundansvar inom B2B E-com
  • Leda kontraktsförhandlingar internt och externt samt involvera rätt intressenter i processen
  • Upprätta, utifrån Kundprioriteringen och Kundsegmentering, kundplan inför varje nytt år
  • Upprätta kampanjplaner och planera kommunikation, content och exponering av varumärken i samråd med B2B Content creator
  • Övervaka den tilldelade budgeten för kunderna samt säkerställa måluppfyllnad på de uppsatta målen
  • Presentera nya affärsmö̈jligheter för Swedish Match som gynnar den totala affären både kort- och långsiktigt
  • Övervaka de befintliga kontrakten och säkerställa följsamhet av avtalen från kund och Swedish Match räkning
  • Införsäljning av SwM produkter och koncept till kund
  • Analysera kund- och kanalutvecklingen regelbundet, ta med insikter in i KAM gruppen men även till försäljning inom Europe Division.
  • Ta ägarskap för tilldelade projekt inom B2B E-com men även krossfunktionellt
  • Vara länken för information mellan KAM och Field Sales SE
  • Utmana status quo, presentera innovativa idéer som optimerar Swedish Match totala affär vad gäller effektivitet och ROI

Erfarenhet

  • 3-5 års erfarenhet som KAM, meriterande om du arbetat med digital försäljning
  • Universitetsutbildning eller alternativt längre erfarenhet inom KAM/E-com med kompletterande KY utbildningar (IHM, Bergs, t.ex.)
  • Bred säljerfarenhet med mycket god vana att förhandla mot större kunder på en senior nivå
  • Erfarenhet från analytiska verktyg så som Qlik, Nielsen, POPS, Tableau, CRM
  • Har erfarenhet av budgetansvar, inklusive kostnadsuppföljning, prognostisering samt planering
  • God datorvana och teknisk snabblärd – behärskar Office-paketet mycket väl
  • Kundförståelse och kundintresse – väldigt goda kunskapar inom handel och FMCG
  • Flytande i svenska och engelska i tal och skrift

 

Som person ser vi att du är en affärsdriven, analytisk och resultatorienterad KAM E-com. Som vill säkerställa att vi på Swedish Match ligger i framkant av en ständigt föränderlig värld, där vi förverkligar vår vision; en värld utan cigaretter.