Datema AB

Inbound Sales Representative

Vi är verksamma inom flera av informationsteknologins olika områden men med spets inom mobilitet och vi hjälper idag cirka 300 företag med tjänster och processer kring mobilitet.  Vår affärsidé är att förbättra rutiner och arbetsflöden, rationalisera affärsprocesser och öka konkurrenskraften hos våra kundföretag genom våra tjänster och produkter inom det mobila it-området. Kortfattat, vi underlättar våra kunders dagliga arbetsuppgifter. Datema är en helhetsleverantör för våra kunders räkning med fokus på mobila lösningar med applikationsutveckling så väl som hårdvara inom lager- och produktion, transport- och logistik, fältsälj, fältservice och butikslösningar (självskanning m.m.). Stommen i verksamheten utgörs av våra applikationskonsulter och IT-specialister med lång branscherfarenhet. Datema, med cirka 40 anställda och huvudkontor i Stockholm, är idag en del av Axel Johnson Group med 22 000 anställda och en nettoomsättning på cirka 95 miljarder kr. Datema består av tre affärsområden som riktar sina tjänster och produkter mot detalj- och dagligvaruhandeln, transport, logistik, service och tillverkning med en omsättning på 115 miljoner kronor.

Om rollen

Har du ett starkt intresse för teknik och sälj? Just nu söker vi en serviceinriktad Inbound Sales Representative till Datema med ansvar att vara en integrerad del av säljteamet och stötta hela organisationen med koordinering och administration.

I rollen som Inbound Sales Representative trivs du med stor social kontakt. Du är lyhörd och söker de bästa lösningarna för Datemas kunder. Du har ett långsiktigt perspektiv och vill vara med och bidra till teamets bästa. Som person är du målfokuserad, strukturerad och levererar det du lovat samt bygger goda relationer inom organisationen.

Ansvar och arbetsuppgifter

  • Hantera och svara på inkommande tekniska frågor kopplat till Datemas produkter och lösningar inom Enterprise Mobility
  • Hantera webshop-ordrar på löpande basis
  • Genomföra säljsamtal med kunder för att säkerställa merförsäljning av t.ex. tillbehör och serviceavtal
  • Hantera den operativa dialogen med våra tillverkare och leverantörer för affärerna
  • Arbeta nära övriga säljorganisationen

Relevant erfarenhet

  • Minst gymnasial utbildning
  • Erfarenhet av B2b-försäljning och inne-sälj, alternativt supportroller med viss inkommande kundkontakt
  • Intresse för och tidigare erfarenhet av att sälja hårdvara och tjänster 
  • Intresse av att skapa och underhålla relationer med potentiella leads och kunder
  • Goda muntliga och skriftliga färdigheter i svenska och engelska
  • Erfarenhet av crm-system är, t.ex. Lime, meriterande
  • Erfarenhet av webshop-system, t.ex. Netset, är meriterande
  • Goda kunskaper i Microsoft Office

Personliga egenskaper och kompetenser

  • Agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet
  • Har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt; planerar i förväg och gör tydliga prioriteringar
  • Van att snabbt få saker gjorda
  • Har ett brinnande intresse för teknik
  • Orädd och nyfiken på att lära dig nya saker
  • Förstår och analyserar tekniskt komplexa frågor och problem snabbt; gör förnuftiga och rationella bedömningar
  • Positiv med en doer-attityd – bidrar med positiv energi till teamet och är lösningsorienterad
  • Följer organisationens regler och procedurer; verkställer planer med engagemang och beslutsamhet; uppnår resultat med hög kvalitet
  • Samarbetar effektivt med andra; delar med sig av kunskaper, erfarenheter och information

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Alma Bombier
Talent Acquisition Specialist
+46 735 08 35 86
Mail
William Hagberg
Partner Talent Acquisition
+46 735 29 19 95
Mail