Datema AB

Senior Account Manager

Vi är verksamma inom flera av informationsteknologins olika områden men med spets inom mobilitet och vi hjälper idag cirka 300 företag med tjänster och processer kring mobilitet.  Vår affärsidé är att förbättra rutiner och arbetsflöden, rationalisera affärsprocesser och öka konkurrenskraften hos våra kundföretag genom våra tjänster och produkter inom det mobila it-området. Kortfattat, vi underlättar våra kunders dagliga arbetsuppgifter. Datema är en helhetsleverantör för våra kunders räkning med fokus på mobila lösningar med applikationsutveckling så väl som hårdvara inom lager- och produktion, transport- och logistik, fältsälj, fältservice och butikslösningar (självskanning m.m.). Stommen i verksamheten utgörs av våra applikationskonsulter och IT-specialister med lång branscherfarenhet. Datema, med cirka 40 anställda och huvudkontor i Stockholm, är idag en del av Axel Johnson Group med 22 000 anställda och en nettoomsättning på cirka 95 miljarder kr. Datema består av tre affärsområden som riktar sina tjänster och produkter mot detalj- och dagligvaruhandeln, transport, logistik, service och tillverkning med en omsättning på 115 miljoner kronor.

Vi söker dig som vill driva Datemas fortsatta framgångsresa i Sverige. I din roll kommer du ansvara för kundutveckling och kundrelationer inom affärsområdet Mobility. Du leder hela försäljningscykeln för både befintliga kunder och för kunder via kvalificerad leads. Tjänsten innefattar även prospektering av nya kunder. Du kommer att ansvara för hanteringen och utvecklingen av kunden, koordinering och sammanställning av material och presentationer samt ha ansvar för förhandling och kontraktsutförande. Du kommer även arbeta med större upphandlingar. I din roll skapar du en djup förståelse för Enterprise Mobility-branschen och utökar ditt befintliga nätverk av seniora beslutsfattare inom området.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Sälja mot befintliga och nya kunder och bygga relationer med olika beslutsfattande nivåer hos kunden, genom digitala och fysiska möten och andra kundaktiviteter
  • Driva och administrera hela säljprocessen inom ramen för rollen. Från prospektering till order
  • Sätta säljstrategier och arbeta med utveckling av befintliga kunder
  • Avtalsförhandling/prisförhandling mot olika nivåer (beslutsfattare och andra uppdragsgivare)
  • Arbeta med större upphandlingar
  • Administrera i bolagets CRM-system Lime och övriga system kopplat till ansvaret
  • Skapa en djup förståelse för Enterprise Mobility-branschen och utöka ditt befintliga nätverk av seniora beslutsfattare

Erfarenhet

  • + 5 års erfarenhet av en roll som Key Account Manager inom teknisk tjänsteförsäljning med egen försäljningsbudget och tydliga track records
  • Erfarenhet av att sälja mjukvarulösningar, licenser, SaaS-lösningar eller försäljning av tekniken kring logistik & transport
  • Vana av avtalsförhandling/prisförhandling mot olika nivåer
  • Erfarenhet av att arbeta med större upphandlingar
  • Relevant akademisk utbildning
  • Mycket goda muntliga och skriftliga färdigheter i svenska och engelska
  • Erfarenhet av att arbeta som Managementkonsult är meriterande
  • Du har redan idag ett väl uppbyggt nätverk av beslutsfattare inom logistik, transport, tillverkande industri eller detaljhandel

Personliga egenskaper

  • Resultatinriktad samt affärs- och kundorienterad
  • Vana att föra dialog på olika nivåer i kundens bolag (ex. beslutsfattare och andra uppdragsgivare)
  • Stark social kompetens och mycket god samarbetsförmåga
  • Stark planeringsförmåga och strukturerat arbetssätt
  • Lösningsorienterad, initiativrik, orädd och drivande